Deel dit artikel
-

Amerikaanse pioniers over 2010 (4): Caterina Fake

Hunch heeft sinds de lancering in juni veel publiciteit gehad als mogelijke Google-killer. Het is een zoekmachine die de gebruiker beter probeert te leren kennen door een heleboel vragen te stellen. Oprichter Caterina Fake was eerder mede-oprichter van Flickr, in 2005 overgenomen door Yahoo. (Deel 5 en 6 van deze serie volgen maandag 4 januari)

Hunch positioneert zich als ‘decision engine’, net als Bing. Is Microsoft op de goede weg?
"Bing is een traditionele zoekmachine met wat extra functionaliteiten. Die doet het goed met reizen en met andere specifieke verticals. Hunch is een compleet andere ervaring. Microsoft zit op het juiste spoor als het erkent dat het moet evolueren tot iets dat totaal niet meer op een zoekmachine lijkt."

Kan iemand Google van de troon stoten in 2010? Bing, Hunch of iemand anders?
"Google heeft blijvende waarde. Het is belachelijk om te praten over achterhaaldheid of vervanging van Google."

Hoe gaan social media geld verdienen?
"Dat is lastig. Wie naar Facebook gaat, zoekt interactie met zijn vrienden. Het primaire verdienmodel voor sociale media is het ‘freemium’ model: de site is grotendeels gratis en men betaalt voor extra diensten."

Heb je bij Flickr ooit meegedacht over het verdienmodel?
"Flickr had een freemium model businessmodel. Flickr was een nieuw initiatief van zes mensen in Vancouver, zonder enige marketingexpertise. We hadden niet eens een verkoopteam, totdat Yahoo ons overnam. We waren ondernemers die improviseerden. Onze focus lag op productontwikkeling. We dachten: als we een product maken dat mensen kunnen gebruiken, moeten we er ook geld mee kunnen verdienen."

Redden nieuwkomers het daar nog mee in dit economische klimaat?
"Natuurlijk. Het is namelijk de juiste benadering. Als we ons alleen maar richten op geld verdienen en de site volhangen met advertenties, ontstaat er alleen maar een slechte gebruikerservaring en zal iedereen wegblijven. Twitter kan tientallen miljoenen dollars verdienen als het vandaag advertenties toelaat. Bovendien, Amazon heeft ook heel lang geen winst gemaakt."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond