Deel dit artikel
-

Amerikanen blijven aanwezig in Europese markt

Een vijfde deel van de online retailmarkt in Europa wordt nog steeds gedomineerd door Amerikaanse bedrijven. Dat blijkt uit een rapport van de Boston Consulting Group . Vooral de valuta- en taalbarrieres staan Pan-Europese Internet-ondernemingen in de weg, zegt de groep. Gemiddeld vindt 93 procent van de handel van een site plaats in het land van oorsprong.

Ook de grote verschillen in wet- en regelgeving tussen de verschillende Europese landen staat een homogene Europese markt in de weg. Toch is er een sterke groei te zien: Online retailers in Europa zijn dit jaar goed voor een marktwaarde van 45,5 miljard euro, dertien keer zoveel als in 1999. De relatief oude en bekende produkten ? reizen, boeken, cd's, financiële diensten en hard/software ? zijn samen goed voor driekwart van de markt.

Ondanks de doorgaande ontwikkeling van taal-oplossingen en Pan-Europese strategieen, zullen de Europeanen handel blijven verliezen aan de Amerikanen, zo verwacht de BCG. Het bureau onderscheidt in de markt drie soorten partijen: Gevestigde Europese bedrijven, Europese start-ups en Amerikaanse Internetbedrijven. Waarom de Amerikanen niet zijn onderverdeeld in start-ups en gearriveerden, vermeldt het onderzoek niet. Twee derde van de Europese markt wordt gevuld door zogenaamde 'brick & mortars'; traditionele bedrijven met een Internet-strategie. Het overige deel wordt gevuld door de pure Internetbedrijven.

Bron: NUA

Deel dit bericht

1 Reacties

Erik Uljee

Ik ben werkzaam bij TNT GlobalCollect. Wij houden ons bezig met het innen van cross-border consumentengelden. Vanuit dien hoofde zijn wij bekend met het probleem wat Amerikaanse bedrijven hebben wanneer het gaat om het afhandelen van payments. Ons product WebCollect is al door een aantal bedrijven ontdekt. Met WebCollect kunnen wij on-line en off-line creditcards processen in alle Europese valuta. Tevens bieden wij de mogelijkheid aan klanten om geld over te maken via een bankoverschrijving (off-line)wat aansluit bij de behoeftes van de Europese consument. Dit kan doordat wij in 50 landen bankrekeningen hebben. Consumenten zien ons bankrekeningnummer verschijnen met een uniek referentienummer. Wij ontvangen en matchen betalingen en rapporteren naar de Webshop. Wij transformeren alle info die vanuit banken tot ons komt tot 1 standaardreportage. Meer info: erik.uljee@tntpost.com

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond