Deel dit artikel
-

Analyse kijkgedrag web-tv nu in minuten

Stichting Kijkonderzoek verfijnt de rapportages voor kijkgedrag van web-tv aanzienlijk. Ze onderzoekt nu tot de minuut nauwkeurig hoe lang Nederlandse kijkers naar on demand tv van publieke en commerciële omroepen kijken.

Tot twee weken geleden toonden de rapportages enkel het aantal streamstart. Daarmee is te zien hoe vaak een stream van bijvoorbeeld Nederland 1 of RTL 4 wordt aangezet. Niet duidelijk werd hoe lang er daadwerkelijk naar een programma werd gekeken via internet. Dat is nu van dag tot dag inzichtelijk.

Zo blijkt nu bijvoorbeeld, dat AVRO’s Wie is Mol afgelopen donderdag het vaakst werd aangeklikt. Daar staat echter tegenover dat maar 30,6 procent van de kijkers 75 procent of meer van het programma uitkeek. Gemiddeld haakte men na 21 minuten af.

Directeur Bas de Vos zegt dat de raportages van web-tv nog niet ‘af’ zijn. “We meten nu het aantal computers. Voor tv meten we kijkers.”

Foto: Matthias Mueller (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Maurice

Wat ik opvallend vind is dat het TV kijkcijferonderzoek afaik nog steeds hetzelfde gaat als tig jaar geleden met een ‘paar’ mensen die kastjes hebben terwijl het daar door de digitalisering ook makkelijk anders kan …

Bertjan

Ja ik vraag me ook af waarom er niet gebruik word gemaakt van alle digitale TV data. Ik neem aan dat de UPC’s en Ziggo’s van deze wereld veel meer accurater data hebben.
Of zet dat misschien de oude ‘GRP’ techniek teveel onder druk? 🙂

Jacques Koster

digitale tracking vindt inderdaad plaats, maar dan wordt er gezinsbereik gemeten, geen persoonsbereik. Dat is dus een andere definitie dan SKO naar streeft en daarom niet te integreren noch te vergelijken. Rekenmodel netto bereik * confrontatiefrequentie staat volledig buiten de meetmethodes.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond