Deel dit artikel
-

Andersen en antfactory in incubatorprogramma

Alweer een nieuw incubatorprogramma. Dit keer betreft het zelfs 'postincubatie productiestudio's'. Andersen Consulting en investeerder antfactory gaan grote Europese ondernemingen steunen bij het bouwen van spin-offs in de nieuwe economie. Antfactory investeert 150 miljoen dollar in dit business-to-business initiatief.

Andersen Consulting heeft wereldwijd 24 zogeheten 'DotCom Launch Centres', die door deze samenwerking worden gekoppeld aan het kapitaal van Antfactory. Het vertroetelen van startende dotcom-bedrijven kent inmiddels vele schakeringen, want Andersen omschrijft haar lanceringscentra als 'postincubatie productiestudio's'.

Het eind 1999 opgerichte antfactory is een investeringsmaatschappij die op dit moment beschikt over ruim 500 miljoen dollar aan investeringskapitaal. Cristijn du Marchie Sarvaas, directeur van de Nederlandse divisie van antfactory: 'Inmiddels hebben we in Europa 21 projecten lopen. In Nederland hebben we nog geen officiële initiatieven, maar we zijn al wel in een vergaand stadium met een aantal bedrijven. Deze zullen eerder binnen een aantal weken dan maanden opgestart worden.'

De strategische alliantie tussen Andersen en antfactory komt op een moment dat meerdere incubators het levenslicht zien. Vorige week nog introduceerde theStartupFactory in samenwerking met de gemeente Almere een nieuwe incubator. Of de incubators inmiddels niet oververtegenwoordigd zijn in Nederland is een reële vraag. Is het niet beter om de markt eerst eens even tot rust te laten komen, voordat er weer met alle geweld nieuwe e-business bedrijven de markt opgeduwd worden?

Du Marchie Sarvaas ziet het aanbod aan incubators niet als een dreiging: 'Inderdaad komen er vanuit alle hoeken incubators tevoorschijn, maar een groot deel daarvan biedt slechts een deel van een oplossing. Grote consultancyfirma's bieden bijvoorbeeld managementexpertise maar geen investeringskapitaal en Venture Capitalists bewaken slechts hun investering.'

Volgens Du Marchie Sarvaas onderscheidt antfactory zich op drie manieren van andere incubators. 'Ten eerste werken wij samen met grote bestaande ondernemingen in het creeren van start-ups. We starten bijvoorbeeld een joint venture met een bedrijf om een succesvol Internetinitiatief voor hen op te zetten.' Dit initiatief wordt dan ontwikkeld buiten het moederbedrijf en als zelfstandig bedrijf gepresenteerd. Het tweede verschil volgens Du Marchie Sarvaas is de grootte van de organisatie. 'Wij zijn groot met 14 kantoren over de hele wereld. Er zijn geen andere incubators die net als wij in één keer een bedrijf wereldwijd kunnen positioneren. Het derde verschil is het personeel dat we hebben. Onze werknemers zijn professionals uit het bedrijfsleven en de financiële wereld, zeer divers en toppers op hun vakgebied.'

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond