Deel dit artikel
-

“Animated gif’s zijn een uitstervend ras”

De zon laat zich even zien en spontaan spelen de vakantiekriebels op. Dat hoopt men althans in de reiswereld, die banners inzet in de hoop internettend Nederland te verleiden tot het doorklikken naar een paar mooie aanbiedingen: de mooiste reizen en vluchten voor weinig geld! Het Emerce Banner Panel velt een oordeel.

Het panel bestaat uit Jeroen de Bakker, managing director van Qi , Jelle Kolleman, creative director bij communicatiebureau Redurban en Koen Verhagen, creatief directeur van Bone Advertising .

Banneren in de reiswereld is een achterhoedegevecht, zo oordeelt panellid Koen Verhagen: "Hoeveel zon en vakantie kun je kwijt in een animated gifje van 15Kb? Weinig. Zeker als je bedenkt dat je gezien de beperkingen van animated gif toch moet focussen op de kern. En dat zijn, zoals blijkt uit alle uitingen, het noemen van de afzender, de bestemmingen en de aanbiedingen. Animated gif's zijn dan ook een uitstervend ras. Wie vakanties wil communiceren, ontkomt eigenlijk niet aan de beleving die Flash kan bieden."

Vacanceselect 5,1

Jelle Kolleman: "Het idee is nog niet zo heel erg gek, maar ik denk dat de programmeur die de website van Vacanceselect heeft ontworpen, zich maar niet met de productie van banners moet inlaten."
Koen Verhagen: "Het ontbreken van enige vorm of in ieder geval een poging tot een grafisch onderscheidend ontwerp is, afgezien van het ontbreken van enige slimme, onderscheidende copy, toch wel de belangrijkste misser van deze uiting. En dan hou je inderdaad bar weinig over."

Elmar 6,2

Jeroen de Bakker: "Ik heb betere uitingen gezien van Elmar. Dit is een saai verhaal waar weining mensen op zitten te wachten. Door het blauw zat ik de hele tijd te wachten op het KLM logo. En de afzender, die is verstopt. Jammer."
Koen Verhagen: "Niet echt spannend, deze uiting. Elmar gaat voor het communiceren van het ruime aanbod in plaats van bestemmingen en prijzen te communiceren. Deze uiting komt bij mij dan ook over als een duidelijk voorbeeld van een lang inzetbare, algemene back-up gif. Een voor de hand liggende keuze. Een algemene propositie is een stuk houdbaarder dan
prijsaanbiedingen. De hier besproken uiting wordt waarschijnlijk alleen getoond aan die 25 gebruikers in Nederland, die niet over een Flash-plugin beschikken. Ik heb uit deze serie spannender Flash-uitingen gezien, waarbij het thema 'je ziet het voor je…' een stuk beter is uitgewerkt. Op de site zelf wordt er niets meer gedaan met het thema. Jammer, want juist daar moet het thema verder worden uitgewerkt en onderbouwd."

Fox 6,3

Jelle Kolleman: "Een .jpg banner, wow, dat maak je niet vaak meer mee. Toegegeven, het zou een hoop rust brengen op vele websites, niet-bewegende banners. Ik vrees echter dat dit alleen zal werken bij mensen die al wekenlang tevergeefs naar een reis naar Thailand hebben gezocht en nu eindelijk een aanbieding zien. Hij staat overigens wel op de goede plek, namelijk bij Ilse vakantie, boven een advertorial van dezelfde adverteerder. 'Klikken ze niet op de banner, dan klikken ze wel op het artikel', moeten ze hebben gedacht. Na een refresh blijkt dat de combinatie van de banner en de advertorial toeval was, helaas.
Jeroen de Bakker: "Deze banner geeft een goed vakantiegevoel. Hij is wel erg statisch. Als de campagne uit meerdere uitingen bestaat en de mediadruk laat een hoge OTS (opportunity to see) toe, dan zou dit best wel eens kunnen werken voor FOX."

Vakantiediscounter 6,5

Koen Verhagen: "Tsja, de een ze nadeel is de ander ze voordeel. Want waar Vacanceselect slecht wordt beoordeeld vanwege het ontbreken van alles, is dat juist een pluspunt voor de Vakantiediscounter. Want wie op afbraakprijzen concurreert, moet er gewoon voor zorgen dat ook zijn reclame er bruut goedkoop uitziet. Je wilt bij potentiële boekers immers niet de indruk wekken dat je de diensten van zo'n duur reclamebureau inhuurt, waardoor je prijzen omhoog zouden moeten. En goedkoper dan dit kan bijna niet. De koffers naar Benidorm kunnen wat mij betreft dus gepakt worden, want ik ruik zelfs de dieselgassen al van een aftandse touringcar als ik dit bekijk."
Jelle Kolleman: "Ja, dit werkt natuurlijk wel. Die lekkere goedkope geel-rood combinatie, standaard lettertype, en dan die naam: Vakantiediscounter, briljant! Doet me sterk denken aan reatail-concepten als De Waterbeddenconcurrent. Creatief gezien kan ik er natuurlijk niets mee, maar de voor-een-dubbeltje-op-de-eerste-rij bedrijven, daar is altijd markt voor. Deze uiting en de bijbehorende website passen daar dus uitstekend bij!"

SunTrex 7,0

Jeroen de Bakker: "Leuk dat marketeers zelden verder komen dan een ligstoel als er een vakantiegevoel gecommuniceerd moet worden. Maar ja, vind de branding wel goed doorgevoerd. De hele banner maakt overigens een degelijke indruk en dat past ongetwijfeld bij de ZonZeker(TM)-garantie van SunTrex."
Koen Verhagen: "Uw plek onder de zon maakt direct duidelijk waar Suntrex voor staat. De uiting is netjes, zonnig vormgegeven en sluit lekker aan op de site. De strandstoel in de uiting wordt op de site voorzien van een vlaggetje met daarop de tekst 'gereserveerd'. Mijn oog viel direct op de term 'zonzeker', voorzien van een trademarkje. Kijk nou, dacht ik, dat is een opvallend USP. Het impliceert immers dat je een soort 'Geen zon, geld terug-garantie' krijgt, wat een unicum zou zijn. Op de site is daar echter niets van terug te vinden. Een behoorlijke misser en redelijk misleidend."

Schiphol 7,3

Jelle Kolleman: "Schiphol staat bij mij bekend als een adverteerder met lef, die niet schroomt om op een leuke en entertaining manier met online advertising om te gaan. En kennelijk met resultaat, want ik zie continu nieuwe uitingen verschijnen. Deze uiting zal als back-up gif zijn gebruikt als alternatief voor de internetters die geen flash hebben."
Jeroen de Bakker: "Prima banner. De branding en de propositie zijn duidelijk in beeld. En aantrekkelijke aanbiedingen in combinatie met het noemen van alle vliegmaatschappijen om de breedte van het aanbod te communiceren zal zeker werken. Meer kan je niet uit een 15kb gif-uiting halen. Chapeau."

Nota bene: omdat deze banner is ontwikkeld door Bone Advertising, heeft jurylid Koen Verhagen zich onthouden van commentaar.

Deel dit bericht

4 Reacties

Henk Berkenbosje

Leuk de opmerking bij de laatste banner: "Nota bene: omdat deze banner is ontwikkeld door Bone Advertising, heeft jurylid Koen Verhagen zich onthouden van commentaar." Wat vergeten wordt is dat Jeroen de Bakker's Qi verantwoordelijk is voor het concept en het design. Toch een mooi gevalletje van zelfbevlekking. Om maar te quoten: "Chapeau!"

KinderpindaKazaa

"Animated gif's zijn een uitstervend ras" Vreemd dat er totaal geen aansluiting op kop en inhoud is. Zelfs niet eens een conclusie. Het enige wat hier gebeurt is een beetje misleiding om mensen een beperkt assortiment vakantie gif-uitingen te laten zien. Waar zijn de grotere spelers? Misschien volgende keer een echt artikel over het uitsterven van de GIF?

Chris

De pannel leden zijn altijd erg negatief over de banners. Alleen zij zelf maken mooie en effectieve banners voor een heel laag tarief. De banner van een oud medewerker van .Bone is wel mooi. Deze rubriek is altijd erg negatief. Het zou mooi zijn als hierin wat meer diepgang en objectiviteit kwam.

Anders Floor

Ik snap de cijfers die in deze rubriek gegeven worden, echt niet. De heren Verhagen en Kolleman stellen bijvoorbeeld allebei dat Vakantiediscounter met hun banner de marketing-spijker op z'n kop slaat, en geven de banner vervolgens een 6,5?! Bij de banner van Schiphol is geen negatief geluid te horen, maar toch krijgt het een 7,3. Waarop zijn de cijfers gebaseerd, vraag ik me dan af. Als er niks op aan te merken is, zou ik een 9 of 10 verwachten. Dat krijgen ze niet, dus blijkbaar is er wel een en ander mis met de banners. Maar wat dan?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond