Deel dit artikel
-

AO.com groeit in Nederland en Duitsland 32%

De Europese omzet van online elektronicawinkel AO.com steeg vorig jaar met 32 procent tot 174 miljoen euro.

Daarmee stijgen de verkopen op het Europese vasteland sterker dan op thuismarkt Engeland. Daar groeiden de verkopen met net geen tien procent. Gisteren maakte AO.com de voorlopige jaarcijfers bekend waar dit beeld in naar voren komt (PDF).

Sinds 2014 is AO actief in Duitsland en in 2016 ging het van start in Nederland. Op deze markten bezorgt het bedrijf, net als op de thuismarkt, zelf alle de bestellingen aan huis bij klanten.

De buitenlandse activiteiten zijn tegenwoordig goed voor vijftien tot twintig procent van de totale omzet. Verhoudingsgewijs is de buitenlandse groei drie keer groter dan op de thuismarkt.

Het is nog de vraag of dat stand houdt als de Britten de EU verlaten. Het kostenpeil voor buitenlandse handel zal dan aanzienlijk stijgen. Eind vorig jaar heeft het zijn voorraden aanzienlijk vergroot om leverzekerheid te garanderen. AO geeft nog geen antwoord op de vraag of het die strategische investering wil blijven doen.

AO.com schrijft over 2018 een omzet van 900 miljoen pond. De winst (ebitda) komt naar verwachting aan de onderkant van de opgegeven bandbreedte uit. Van een winstwaarschuwing is geen sprake.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond