Deel dit artikel
-

AOL begint adverteren in prime time

AOL start met het aanbieden van advertenties op 'prime time'. Adverteerders kunnen kiezen op welk tijdstip ze de banners willen plaatsen binnen welk 'kanaal'. De internetprovider volgt hiermee het voorbeeld van Yahoo. In Nederland gebeurt prime time adverteren nog weinig, zegt AdLink.

Recent onderzoek in Engeland liet zien dat eenderde van de aankopen via internet gedaan wordt tussen 6 en 9 uur 's avonds. Volgens creditcardmaatschappij Barclaycard, die het onderzoek verrichtte, worden op dat moment vooral vakanties en financiële diensten gekocht. In theorie een goed moment voor banken, verzekeraars en reisbureaus om online te adverteren.

Een verdere opsplitsing van internetgebruik over de dag en daarbij behorend aankoopgedrag gaf Barclaycard niet, maar het ligt voor de hand dat er ook tijdens de lunch een opleving te zien valt. Blauw Research, dat samen met Thuiswinkel.org de Nederlandse online bestedingen in kaart brengt, zegt geen onderscheid te maken naar het moment waarop gekocht wordt.

De aansluiting tussen internetgebruik en koopgedrag enerzijds en online advertising anderzijds wordt binnenkort door AOL in de praktijk gebracht. Met het oog op de introductie van AOL 8.0 start het bedrijf met 'prime time' reclame op internet, meldt Advertising Age. Met AOL 8.0, dat volgende week geïntroduceerd wordt, ontstaan er kanalen – vergelijkbaar met televisie – die gericht zijn op speciifieke interessegebieden van de bezoekers. Adverteerders kunnen kiezen op welk kanaal ze willen adverteren en op welk moment. Dit model sluit aan bij de huidige praktijk van online adverteren, met de toevoeging van adverteren binnen een bepaalde tijdsspanne.

Yahoo biedt deze mogelijkheid al een jaar. Een woordvoerder van het bedrijf zegt tegenover AdAge dat adverteerders inmiddels verwachten dat ze deze optie aangeboden krijgen. "De mogelijkheid om te adverteren gedurende een bepaalde periode van de dag is een van de vele voordelen van internet als reclamemedium, en tevens een van de middelen waarvan klanten verwachten dat deze aangeboden wordt." MSN is nog niet overgestapt op deze manier van adverteren, een woordvoerder zegt wel dat adverteerders er om verzoeken en dat het bedrijf adverteren binnen een tijdsspanne gaat bespreken.

In Nederland wordt adverteren op prime time nog weinig toegepast, is de ervaring van Bas Seelen van AdLink , het grootste bureau voor online advertising in het land. "Ik zie het nog niet heel vaak. Het gebeurt wel dat er gebannerd wordt op een bepaald tijdstip, bijvoorbeeld ook in de ochtenduren, maar nog niet op grote schaal." Als voorbeeld noemt hij de campagne waarbij er via de banner direct contact gezocht kon worden met een helpdesk. "Dat moet je wel doen op een tijdstip waarop bellen zin heeft."

Uit het buitenland heeft Seelen nog twee voorbeelden. In Duitsland zorgt AdLink ervoor dat banners voor goksites in de late avonduren zijn te zien en in Engeland heeft het bedrijf voor Tiscali een campagne getarget op bandbreedte, wat in de praktijk betekende dat er een tweedeling ontstond tussen breedbandgebruikers op het werk en smalbandinternetters thuis. Wellicht dat inzicht in koopgedrag, zoals met het eerder aangehaalde onderzoek, een stimulans kan betekenen voor adverteren op tijd, zegt Seelen. Technisch zijn er in elk geval geen belemmeringen voor prime time adverteren, zegt hij.

Deel dit bericht

1 Reacties

Geeza

Tijd-targeting is toch niets nieuws? Grappig dat de eerste mogelijkheid van een admanagementsysteem uit 1997 nu als een nieuw product wordt neergezet. Misschien een beter rendement omdat het een prime time product wordt?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond