Deel dit artikel
-

AOL lanceert software voor blokkeren advertenties

AOL, de grootste internetprovider ter wereld, stelt software beschikbaar waarmee abonnees pop-up advertenties kunnen uitbannen. Het volgt hiermee andere providers, zoals Earthlink. Eerder al besloot AOL om zelf geen pop-up advertenties meer te verkopen.

Software om online reclame te weren is bezig aan een stevige opmars, aldus recent onderzoek van Forrester Research. Volgens het onderzoeksbureau maakt inmiddels veertien procent van de internetters gebruik van dergelijke software, een jaar geleden was dit nog 1 procent.

Volgens David Gang, executive vice president marketing bij AOL , stond software om pop-ups te weren bovenaan het wensenlijstje van AOL-abonnees. "AOL's nieuwe Pop-Up Controls biedt onze leden de mogelijheid om op internet actief te zijn zonder de kwellingen van pop-ups te hoeven ervaren", aldus Gang tegenover persbureau AP. De software van AOL laat abonnees in hun browser zien hoeveel advertenties er tijdens een internetsessie geblokkeerd zijn.

AOL is zelf overigens mede-verantwoordelijk voor de opkomst van deze online reclamevorm, waarbij het niet alleen gaat om schermpjes met reclame die over de webpagina schuiven, maar ook eronder blijven, tot het moment dat iemand de browser afsluit. AOL besloot in oktober vorig jaar echter om zelf deze advertenties niet meer te gebruiken . De irritatie die het bij abonnees veroorzaakt weegt volgens het bedrijf niet op tegen de opbrengst. Het was echter nog wel gebonden aan lopende contracten, zodat de pop-ups nog bleven verschijnen.

Andere onderdelen van moederbedrijf AOL Time Warner verkopen nog wel pop-up advertenties, waaronder Time en zakenblad Business 2.0. De software die AOL beschikbaar stelt blokkeert ook deze pop-ups, meldt een woordvoerder van het bedrijf.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond