Deel dit artikel
-

Apple geeft impuls aan digitale muziekhandel Europa

De verkopen van digitale liedjes via Apples iTunes begint op gang te komen in Europa. Afgelopen half jaar gingen er via iTunes even veel liedjes over de toonbank als in de anderhalf jaar daarvoor. In Nederland verdubbelde de muziekbranche zijn omzet uit downloadliedjes. Apple gaat een Europese marketingovereenkomst aan met Coca-Cola.

In de twee jaar tijd dat Apple via iTunes in Europa downloadliedjes aanbiedt, verkocht het bedrijf 200 miljoen muziekstukken. Dat maakte de computermaker gisteren bekend. Uit het spaarzame cijfermateriaal dat Apple geeft, blijkt dat de omzet behoorlijk aantrekt. In het laatste half jaar downloadden consumenten 100 miljoen liedjes, even veel als de anderhalf jaar daarvoor.

Enig inzicht in de ontwikkeling van de Nederlandse markt blijkt uit de net gepubliceerde cijfers van de Nvpi, branchevereniging voor de entertainmentindustrie. In het eerste half jaar van 2006 werden er in Nederland 3,4 miljoen liedjes tegen betaling gedownload. Een jaar geleden waren dat er 1,5 miljoen. De lokale muziekbranche zag in diezelfde periode de omzet groeien van 1,49 miljoen naar 3,4 miljoen euro. Daaruit valt af te leiden dat de gemiddelde verkoopprijs per liedje 1 euro is.

Muziekkopers in binnen- en buitenland ondervinden nog steeds hinder van de protectionistische houding van platenmaatschappijen. De meeste verkochte digitale liedjes zijn nog altijd tegen diefstal beveiligd met DRM-technieken. Deze vorm van digitaal rechtenbeheer brengt met zich mee dat consumenten hun muziek niet ongestoord van het ene apparaat in een huishouden naar het andere kunnen overzetten. Een oplossing hiervoor wordt al lang beloofd door de muziekbranche, daden blijven uit.

Europeanen laten zich blijkbaar niet weerhouden door DRM en gaan steeds vaker muziek kopen bij een downloadwinkel. Muziekverkopers in de Nederlandse winkelstraten merken dat direct. Zij zagen het aantal verkochte muziekdragers teruglopen, in een jaar van 145 miljoen naar 140 miljoen. Diezelfde dalende lijn is ook bij de verkoop van videodragers te zien.

Apple wil zijn Europese muziekhandel een extra impuls geven en sloot daarom een marketingovereenkomst met Coca-Cola. Het frisdrankbedrijf exploiteerde tot voor kort een eigen muziekdownloadwinkel, maar besteedt dat nu uit aan iTunes.

Bezoekers van de Engelse Coca-Cola-muzieksite worden vanaf volgende week doorverwezen naar iTunes. In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland geeft Apple dagelijks ieder uur iPods weggeven onder muziekkopers. Daarmee beoogt het Amerikaanse bedrijf het bezoek aan zijn winkel te stimuleren.

Coca-Cola gaat in 70 miljoen blikjes en flesjes cola downloadcodes verstoppen. Colakopers kunnen die code inruilen bij Apples muziekwinkel voor een gratis download. Deze actie is een nagenoeg exacte kopie van een actie die Apple iTunes met Pepsi Cola begin 2004 deed. Pepsi verspreidde 100 miljoen downloadcodes in de VS. Uiteindelijk werd slechts 5 procent van de downloadcodes ingewisseld.

Een woordvoerder van Apple in Nederland zegt: "We bekijken nog of de actie naar elders in Europa uitgebreid wordt."

Deel dit bericht

1 Reacties

domi

lang leve lime wire!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond