Deel dit artikel
-

‘Apple veegt Nintendo en Sony van tafel’

Als het aan Apple ligt is de taart in de gaming industrie nog lang niet op. Het bedrijf biedt inmiddels meer games aan voor de iPhone en iPods dan Sony en Nintendo voor de PSP en DS tezamen.

Dat bleek woensdag uit een overzicht dat Apple presenteerde met daarin het aantal gaming-titels voor verschillende platforms. Voor het iPhone OS zijn er meer dan 20.000 entertainmentprogramma’s te downloaden. Bij Nintendo blijft dit voor de DS steken rond de 4.000. De Sony PSP haalt de 1.000 titels nog niet. Nintendo en Sony blijven, wanneer de titels bij elkaar worden opgeteld voor deze twee gamesystemen, onder de 5.000.

Opgemerkt moet worden dat, naast enkele grote titels, het merendeel van de games bij Apple bestaat uit casual games.

Apple introduceerde woensdag een aantal vernieuwde producten. Zo krijgt de iPod nano een ingebouwde videocamera. De iPod touch, gameconsole en muziekspeler ineen, met wifi waardoor gebruikers het internet op kunnen, werd aantrekkelijker geprijsd. Het goedkoopste model is te krijgen voor 179 euro.

Opvallend is dat de iPod nano, zonder wifi, wel een camera krijgt en de tegenhanger met wifi deze moet ontberen. Dit terwijl een wifi-verbinding het uploaden van de gemaakte films naar bijvoorbeeld YouTube, een stuk makkelijker zou maken.

Echt spannend nieuws werd woensdag niet naar buiten gebracht. Apple kondigde versie 9 van iTunes aan met enkele nieuwe functies waaronder Thuisdeling. Met deze laatste optie moet het makkelijker worden om muzieknummers of videocontent nar andere computers van hetzelfde account te kopiëren.

Deel dit bericht

9 Reacties

Matthijs van den Broek

"Opgemerkt moet worden dat, naast enkele grote titels, het merendeel van de games bij Apple bestaat uit casual games." Sorry. Wat kosten de spellen op de DS en PSP. En wat zijn de omzetverhoudingen in vergelijking met Apple? Wat kost een casual game op een iPhone, het overgrote gedeelte van de 20k games. Ze zijn vaak gratis, toch? Aantallen zeggen niet zoveel. Maar de kop klikt lekker! 😉

Christel

Ik ben het helemaal eens met Matthijs. Dat er zo een groot verschil is in AANTAL zegt genoeg. Een hele hoop bende dus, waar het lastig tussen te zoeken is om een echt goede of leuke game te vinden. (Als je al van 'game' kunt spreken…) Veel heb je dus niet aan al die titels van elke gretige zogenaamde 'game ontwikkelaar' die maar een iPhone app wil maken. Sony heeft bijvoorbeeld veel strengere toelatingseisen voor games en dat is maar goed ook. De kwaliteit blijft dan tenminste beter gewaarborgd.

Sean

De games van Apple zijn voor een paar dagen leuk, in tegenstelling tot de meeste PSP/DS games. Bovendien zijn het andere verdienmodellen. Geen 'appels' met consoles vergelijken, niet doen…

sjaak

1) Het aantal games bij Apple is extreem veel hoger dan bij Sony en Nintendo. En dat terwijl de App store voor iPhone/iPod touch pas geen jaar op de markt is. Apple heeft de game developers wereld op zijn kop gezet: en dat is gaaf. Kleine developers kunnen nu een grote markt veroveren. De grote developers hebben maar 1 keus: op het Apple platform gaan zitten. 2) Ik heb geen omzetcijfers om de partijen te vergelijken, maar reken maar dat er ook duurdere games gaan komen en dat ze gaan worden gekocht. De volumes zijn er, waardoor de prijzen ook laag kunnen blijven. Apple gaat de consoles killen… net als dat ze dit met de MP3 player markt hebben gedaan en met de smart phone markt doen.

Piet

Bedankt "Apple" Sjaak. Idd Sean – Geen Apples met Consoles vergelijken. Nooit en te nimmer zal Apple met een Ipod of Iphone in het vaarwater van de consoles komen.Misschien een concurrent voor Zylom, Funnygames.nl en Spele.nl maar verder ook niet.

Rob

Volgens mij kun je geen SD kaart oid in de Ipod touch plaatsen. Dan is er het probleem van ruimte. Mijn Ipod staat vol muziek en een paar kleine spelletjes. Maar voor een beetje behoorlijke game heb ik geen plaats meer. Dus moet er muziek af om plaats te maken voor een game. Is 8Gb daar wel voldoende voor?

Kwoque

Is het niet zo dat 9 van de 10 leuke games van oorsprong van andere platforms komen? zie monkey island, megamen etc. daar moet apple/developers toch ook rechten van kopen? en ook geport. en volgens mij kun je helemaal niet zo goed je ei kwijt wil je grafisch mooie games maken, zoals Final Fantasy Crystal Chronicles of Ridge Racer om maar voorbeelden te noemen

Sjoerd

De titel is catchy, maar er zit wel een vorm van waarheid in. Het vergelijken van aantallen werd een paar jaar geleden ook tussen sony en nintendo gedaan en toen zat er tussen de sony-titels veel bagger. De console-fans missen de essentie.. Het bedrijfsmodel is inderdaad heel anders en de marges ook. Zelfs de doelgroep en markt zijn anders. Dat neemt niet weg dat steeds meer topspellen ook voor de ipod/iphone uit komen. grafisch wordt het ook steed beter. Mijn kinderen hebben psp, ds en ipod. Zonder twijfel is de ipod het meest populair.

Sjoerd

Nog even over het distributiemodel .. In de consolewereld is het distributiemodel vanwege de fysieke status een groot probleem. Beperkte ruimte in winkels en opslagen zorg er voor dat gamepublishers shelfspace moeten huren. Het resultaat is dat spellen 'beperkt beschikbaar' zijn en blijven. Vraag en aanbod kan daardoor moeilijk op elkaar afgestemd worden.  Als ik nu een spel koop en over een jaar wil iemand anders het ook kopen, dan is dat voor de iPhone geen probleem, voor de meeste consolespellen zal dit een uitdaging zijn (afgezien van een select aantal titels).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond