Deel dit artikel
-

Audax neemt online eindelijk serieus

Alle internetactiviteiten van Audax worden samengebracht onder de naam Audax Digital. “We moeten gas gaan geven”, aldus Roland van Geest, Hoofdirecteur Retail en Uitgeverijen. Het gaat om de activiteiten van de consumentendivisies Retail en Uitgeverijen die gecentraliseerd worden.

Het is geen reogranisatie benadrukt Van Geest. “Er komen juist vacatures bij.” Hij merkt op dat bij Audax Publishing internet niet het belangrijkste punt was als tijdschriftenuitgeverij. “Maar we hebben veel ambitie, we willen alle sites van onze titels vervangen.”

Er komen 8 tot 10 nieuwe websites aan met nieuwe businessmodellen. “We moeten gas gaan geven”, aldus Van Geest.

Hij geeft toe dat Audax lang vanaf de zijlijn heeft toegekeken op online gebied. “Nu is het tijd om de krachten te bundelen en slagvaardiger te worden.”

Internet stond lange tijd op de tweede plek. “Als uitgever willen we ons businessmiddel opschalen, maar print blijft de hoeksteen. Uiteindelijk moet er wel een substantieel deel van de advertentie-inkomsten uit online komen”, zo laat Van Geest weten. En ook vanuit de lezers moeten er inkomsten binnenkomen online. “Dat verschilt per titel, maar bij Vriendin kan je je voorstellen dat het community-aspect uitgebreid gaat worden.”

De fout die niet meer gemaakt wordt, zo belooft Van Geest, is het online zetten van een tijdschrift. “Er moeten nu moet er sites komen die door het merk passen bij de bezoekersgroep. Het tijdschrift is bij wijze van spreke tabblad vijf. De homepage moet niet een veredeld tijdschrift zijn, dat is jaren negentig denken.”

Bij het ontwikkelen van de nieuwe sites wordt het mobiele aspect ook meegenomen. “Dat komt in de toekomst. Maar we houden rekening met het omzetten van een nieuwe site naar een mobiele site of naar mobiele aplicaties.”

Met het centraliseren van de verschillende divisies wil de uitgever volgens eigen zeggen ‘versneld invulling geven aan de digitale ambities’.

In de loop van dit jaar komt ook de nieuwe online boekenwinkel van AKO online. In het najaar zullen voor meerdere tijdschriftentitels eveneens vernieuwde websites worden gelanceerd. Dennis Mikkelsen, voorheen manager Online bij AKO zal de nieuwe business unit gaan leiden.

Deel dit bericht

5 Reacties

Guus

"De fout die niet meer gemaakt wordt, zo belooft Van Geest, is het online zetten van een tijdschrift." ?Dat komt in de toekomst. Maar we houden rekening met het omzetten van een nieuwe site naar een mobiele site of naar mobiele aplicaties.?  De laatste fout kan nu nog voorkomen worden……

roland

@guusIk snap je maar zo is ook niet bedoeld, sterker nog er zullen titels zijn die online misschien wel "overslaan" als primair nieuw businessmodel en gelijk mobiel gaan qua focus.

michael nederlof

dat is goed om te horen want er zijn ijzersterke merken waaronder vriendin maar ook weekend die zich uitstekend lenen voor online. Vergeet niet lezersmarketingbudget vrij te maken om trafiic naar sites te creeren want een mooie site alleen is niet genoeg.

Hans van Bennekom

Pre-historisch achterhoede gevecht van die 'visionaire' mannen in Gilze. Sorry, I got carried away by dit non bericht.

Gijs Vroom - Emerce

@Hans En dit is zonder argumenten een non-reactie. Draag 's bij aan de discussie. Waarom gaat dit volgens jou dan niet werken, wat zouden ze moeten doen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond