Audiomarkt leeft op dankzij internet
Het internet geeft een flinke stimulans aan de verkoop van audio-apparatuur. Dat blijkt uit de jongste metingen van marktonderzoekbureau GfK.
Vooral streaming audioproducten zijn zeer populair aan het worden en laten maand na maand een aanzienlijke groei zien, zo laat GfK weten. Op basis van de huidige marktsituatie zou dit voor de detailhandel een gunstige productcategorie zijn om zich de komende maanden op te focussen.
Het toenemende aantal smartphones en tablets zorgt ervoor dat veel consumenten nieuwe audioproducten kopen. Docking stations in alle soorten en maten zijn volgens GfK nog steeds zeer populair. Bovendien hebben niet alleen miniluidsprekers, maar ook steeds meer Home Audio Systems een geïntegreerd docking systeem. Daarnaast zorgt de verkoop van losse elementen zoals versterkers, luidsprekers en ontvangers, voor een ‘double digit’-groei.
Nieuwe functies maken het mogelijk digitale muziek te streamen. Zo integreren fabrikanten als Sonos en Philips muziekdiensten als Spotify in hifi-apparatuur.
De productgroep had als zodanig geen invloed op de totale markt voor consumentenelektronica, die liet in het derde kwartaal een omzetdaling zien van 15 procent. Het derde kwartaal komt in verhouding wel iets positiever naar voren dan de eerste twee kwartalen van dit jaar: een afname van 10 procent ten opzichte van het derde kwartaal van vorig jaar. De totale omzet was 595 miljoen euro.
GfK Retail Reports Q3/2011 – Consumentenelektronica from GfK Retail and Technology on Vimeo.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond