Deel dit artikel
-

Augmented reality in de badkamer

[Campagnepanel] In het campagnepanel beoordelen drie deskundigen een campagne. Dit keer de augmented reality campagne Nivea for Men Freeze.

Site: Niveafreeze

Klant: Nivea

Bureau: MTV Networks

Andere betrokken partijen:
L-A-D-A en The Pharmacy

Andere gebruikte media: banners, tv-commercial, Hyves widget, sponsored content op MTV

Doel van de campagne: de doelgroep via augmented reality game bewust maken van het product Nivea for Men Freeze.

Omschrijving: De speler van de game, ‘Can You Hold Your Style’, kijkt in een spiegel waar onverwachte dingen gebeuren. De augmented reality-game maakt gebruik van motion tracking met de webcam. Winnaars van de game krijgen een reis naar Argentinië of een pakket met Nivea for Men Freeze. Tijdens het festival Valtifest is er gesponsorde content opgenomen die op MTV werd uitgezonden.

"Complimenten voor de producenten. Visueel goed en de ontsluiting naar social media is goed geregeld. Over de strategie van de campagne ben ik kritischer. Is de incentive van de reis naar Argentinië echt iets wat de doelgroep in beweging brengt? Trekt dit niet alleen goudzoekers aan die verder weinig toevoegen aan de omzet of merkbeleving? Daarnaast twijfel ik ook aan de virale kracht. Voor mannen met baarden is het spel wel erg ‘koeltjes’. Ik ben niet zo blown away dat ik het verder vertel, doorstuur of deel via mijn online netwerken. Sterker nog, als ik mee zou doen voor de hoofdprijs, dan zou ik de actie geheimhouden waardoor ik meer kans maak."

Cijfer: 6
Ruben Kruit, Advisor online strategies, Mangrove

“Alles klopt. Het lastigste in het vak vind ik de balans tussen vernieuwing en commercie. Die is vaak moeilijk te vinden. Eigenlijk wil ik me alleen maar bezighouden met slimme, nieuwe oplossingen. Maar tegelijkertijd is innovatie alleen interessant als je er grote groepen mensen mee bereikt. Dat maakt het toepassen van augmented reality ook zo tricky. Het wordt al snel een gimmick. Leuk voor een klein clubje. Daarom is het goede aan ‘Can You Hold Your Style’ dat alles precies klopt. Qua uitvoering niet zo briljant als het Franse www.jetueunami.com, maar wel met datzelfde fijne evenwicht tussen concept en techniek.”

Cijfer: 7
Joost van de Loo, Strategy director, LEMZ

“De campagne krijgt van mij een voldoende, maar ook niet meer dan dat. Het idee van een augmented reality-game is leuk, maar geeft wel een Eye-toy-flashback. De vormgeving is prima in orde. Helaas laat de uitvoering te wensen over. De techniek werkt niet foutloos en de game is nooit écht uitdagend. Ik haalde 1090 punten door helemaal niets te doen. Verder is de commercial niet bijster origineel. Het had de herkenbaarheid goed gedaan als voor de commercial en de game dezelfde acteurs gebruikt waren. Waar is de bouncer uit de game in de commercial? De social media-integratie is wel dik in orde, al verwacht ik niet dat #NiveaFreeze trending wordt…”

Cijfer:
6
Maarten Reijgersberg, Eigenaar Rauw ConceptConsultancy

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond