AutoBytel zet dealers buitenspel

Wat iedereen tot nu toe voor onmogelijk hield, zal nu toch gebeuren. AutoBytel , de Amerikaanse autosite die binnenkort ook in Nederland van start gaat, wil direct gaan verkopen. De rol van de dealer wordt bij de site geminimaliseerd tot koerier van de nieuw aangeschafte auto. Nu profiteert de dealer teveel van het werk van AutoBytel, vindt CEO Mark Lorimer.
De concurrentie op de online automarkt is de afgelopen maanden flink toegenomen. In Amerika zijn naast AutoBytel partijen als General Motors , Microsoft's CarPoint en CarsDirect.com werkzaam. Ook alleskunner Amazon stapt in de autoverkoop door een vijf procent aandeel te nemen in Greenlight.com . In Europa is OneSwoop , met Roel Pieper als boardmember, van start gegaan.
AutoBytel zegt momenteel zo'n 45,000 auto's per maand voor haar dealers te verkopen. Om de verkoop meer in eigen hand te houden, introduceert de site AutoBytelDirect. Lorimer: 'We zien dat er grote groepen zijn die geen behoefte hebben aan de inmenging van een dealer.'
De dealer blijft in het systeem, maar zal een veel kleinere commissie kunnen vangen. In de nieuwe situatie gaat een klant naar de site, kiest daar een auto uit allerlei aanbiedingen van dealers, en doet de complete financiering via de site. Daarna kan de auto aan de deur worden afgeleverd; de klant komt niet eens meer in de showroom.
AutoBytel is niet bang dat dealers niet mee willen werken aan het systeem; wil de een niet, dan staat een ander wel in de rij, zo redeneert het bedrijf.
Zie ook: E-Commerce Times
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
F. Boersma
Een goed idee, auto's verkopen via het net, maar of je nu werkelijk zonder dealers en een showroom kunt, ik betwijfel het. Persoonlijk wil ik graag even een stukje rijden in een nieuwe auto (zit ie goed, rijdt ie lekker enz.), hoe los je dit probleem op?
ir. Alain le Loux
Ik kan me voorstellen dat sommige mensen willen proefrijden voordat ze een auto kopen. Echter, er zijn velen die merktrouw (en zelfs hetzelfde type auto blijven rijden) zijn, waardoor proefrijden geen 'must' meer is. Ik heb gehoord dat 20% van de autorijders al niet eens meer proefrijdt. De showroom zal afgeschaft kunnen worden, want als een potentiële koper toch wil proefrijden, belt hij toch gewoon naar de dealer om een afspraak te maken. De dealer bezorgt de auto dan op het afgesproken tijdstip voor de huisdeur.
BenVriesema
Autobytel.nl wil merkdealers en niet-merkgebonden dealers haar faciliteiten aanbieden en tevens zich niet beperken tot een enkel merk. M.a.w het wordt een grote virtuele supermarkt waarbij met name de merkgebonden dealers tegen betaling hun exclusiviteit kwijt zijn.Ook vraag ik mij af of de dealer marge heeft om zowel het autobytel – abonnement als de succesfee te kunnen/willen betalen zeker gezien het bovengenoemde."Focus op dealers, maar niets uitsluiten" is een uitermate opportunistische uitspraak waar je de handen van dealers niet voor op elkaar zal krijgen.Tenslotte: ieder zijn vak, dus het door de autobezitter zelfstandig laten verkopen van zijn inruil op basis van een " benchmark" maakt van de particulier een autohandelaar. Veel mensen willen dat niet. Indien " we" dat zelf moeten gaan doen wil ik als particulier rechtstreeks bij de fabrikant tegen de laagste prijs kunnen kopen.Het " schoppen" tegen de banden en de " emotie" krijg ik dan wel als ik naar de centrale fabrikantenshowroom ergens in Nederland ga waar ik natuurlijk ongelooflijk in de watten gelegd zal gaan worden. Ik koop tenslotte niet ieder jaar een nieuwe auto, dus dat incidentele bezoekje wil ik dan wel afleggen.