Deel dit artikel
-

Banken sluiten besmette klanten af van webdienst

Rabobank, Postbank en ABN AMRO hebben de afgelopen maanden klanten afgesloten van internetbankieren omdat hun computers gemanipuleerd zijn door webcriminelen.

Volgens Het Parool meldt de Rabobank dat enkele tientallen klanten van de webdienst voor intenetbankieren zijn afgesloten. Ook de Postbank en ABN AMRO sloten de afgelopen maanden klanten af van de webdienst voor internetbankieren omdat hun computers besmet zijn met virussen, waardoor criminelen transacties kunnen doen en rekeningen kunnen leegplukken. De klanten zijn gesommeerd om de beveiliging van hun computer te verbeteren.

De Rabobank spoort de fraude op door het berichtenverkeer tussen de pc en de bank te analyseren. Daaruit kan worden opgemaakt of de computers van de klanten van de bank virussen bevatten en of er mogelijk fraude wordt gepleegd. De bank laat weten dat bij dit onderzoek de privacyregels niet worden geschonden.

De Rabobank is verder voorzichtig in de informatievoorziening over de fraude. Wel geeft de bank een samenvatting van de werkwijze van de criminelen. De webcriminelen plaatsen via internet een virus op de computer van de klant van de bank. Wanneer de gebruiker gaat internetbankieren en een betalingsopdracht geeft, komt het virus in actie. Het plaatst een extra overboeking naar een bankrekening van de criminelen.

Hoeveel klanten van de Postbank en ABN AMRO niet meer elektronisch kunnen bankieren is niet bekend.

Deel dit bericht

1 Reactie

marcella v oosterhout

Bij mijn ouders is er ook geld bij de postbank weggehaald via internet.Vergeleken met de rabobank worden klanten van de postbank niet gewaarschuwd en is erg slecht. nu heb ik gehoord dat de bank verplicht is dit bedrag terug te betalen, is dit waar?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond