Deel dit artikel
-

Bannertest

BNN Space-Bar (gezien op World Online)

Het nieuwe gezicht van televisieomroep BNN is geen klein mannetje maar een reus die als butler te zien was in de film The Addams Family. Deze kolos kijkt ons aan in een opvallende banner voor Space-Bar, dat zowel een programma als een site is. Helaas biedt de banner in het geheel geen informatie over de aard van het bijbehorende programma of de site. De reclameboodschap maakt niet echt nieuwsgierig, hoewel de achterliggende Flash-site best aardig is.

Eubos.nl (Planet)

Een hypotheek is geen leuk product om te verkopen. De bedenker van deze reclame zal er zeker mee in zijn maag hebben gezeten. Het noemen van de lage rente, de mogelijkheid om de lening zelf af te sluiten via Internet en het ontbreken van afsluitkosten is zeer zinnig, maar wat zijn hier voor kleuren gebruikt? En ziet iemand wat voor afbeelding dit is? Een maanlandschap, zeemonster of close-up van een gezicht? Is dat nu een geïntegreerde marketingaanpak?

Formule 1 (Veronica)

Deze adverteerder beweert de snelste site van Nederland te zijn en heeft daarom gekozen voor een enorm drukke banneradvertentie. De advertentietekst verschijnt bijzonder rap achter elkaar, maar toch is duidelijk wat er staat. De banner is in een onbestemde kleur en vorm opgemaakt. Na doorklikken blijkt er helemaal niet zo'n snelle site achter te zitten. Het is een site die gewoon deel uitmaakt van de Veronicapagina's waarop deze banner stond. Een domper.

Golden Tulip (Telegraaf)

De rebus-vorm blijkt uitermate geschikt voor het standaard bannerformaat en wekt interesse om de boodschap even te bekijken: klanten die bij een Golden Tulip Hotel afrekenen met hun EuroCard/Mastercard maken kans op kaartjes voor Euro2000. De banner heeft een goede timing en leidt naar een actiepagina waarin de rebus nader wordt verklaard. Doorklikkers kunnen meteen online een hotelkamer reserveren, zodat zij kans maken op de tickets. Een snuggere marketingactie.

Tripod (Veronica)

Wat doet die vrouwfiguur links op deze advertentie? De zoekende vizier is best een leuk idee maar het zou logischer zijn om daar een afbeelding van Raymond 'Barney' van Barneveld bij te zetten, in plaats van dit stripmodel uit de jaren '70 van de vorige eeuw. Bovendien is de resolutie veel te laag waardoor de vrouwelijke rondingen nogal rafelig zijn. In de achterliggende site van netwerk Tripod is de dame in bikini opeens verdwenen. Sex sells moeten de makers hebben gedacht.

Primafoon (Telegraaf)

Een leuk idee om iets met de ontluikende lente te doen. De bloemen zijn echter lelijk en onscherp weergegeven. Een paar vrolijke zonnebloemen in een groene KPN-weide moeten een speciale Gateway-actie van dit telecombedrijf wat kleur geven. Websurfers die terstond een Gateway Astro wilden aanschaffen, konden dat tijdens de actieperiode doen op de trage Primafoon-site. Toch nog een goede afwerking bij een matige banner.

ricardo.nl (Algemeen Dagblad)

Hoewel de merknaam ricardo.de bij tachtig procent van de Duitse Internetgebruikers bekend schijnt te zijn, is ricardo.nl voor de meeste Nederlanders een abstract begrip. Hoog tijd dus voor een banneractie om die naam op ieders lippen te krijgen. Het veilinghuis zet zelfs een Smart Cabrio in om dit te bewerkstelligen. Doorklikkers kwamen op een iets te rommelige pagina, die wel relevante informatie bevatte.

Voormoeder.nl (WOL)

Hoeveel mensen zouden de monoloog op deze kale banner helemaal uitlezen? Houder van de eenspraak is een moederskindje met een Harley Davidson die een tatoeage aan zijn mammie wilde wijden maar het eerbetoon te klein vond. De afsluitende woorden ?het mooiste voor de liefste van de hele wereld? kunnen vanwege de snelheid nauwelijks worden gelezen. Desondanks is het een goede zaak dat er op de actualiteit – Moederdag – wordt ingespeeld.

Warchild (WOL)

'En toen kwam er plotseling een tank het beeldscherm binnenrijden?' De stichting Warchild adverteert haar website www.warchild.nl. De tank wordt staande gehouden door een meisje met een trompet(?) in haar hand. De banner maakt vervolgens melding van een chatsessie met de Zeeuwse rockband Bløf, die de introductie van de website moet begeleiden. Prima gemaakt en met de juiste timing. Helaas rouleert er ook een versie, waarbij een chat met Marco Borsato wordt aangekondigd.

World Online (MKBNet)

Dankzij deze excellente banner verdient World Online een herkansing in deze rubriek. De bombastische beursganger speelt hier met de vorm van een online chatbox, waarin voor de verandering eens positief over de Internetaanbieder wordt gepraat. Erica vertelt haar chatvriendin Chantal, die worstelt met haar eerste Internetaansluiting, dat zij binnen een kwartiertje online was. uitgewerkte chatpastiche eindigt uiteraard in de mogelijkheid om abonnee te worden.

Deel dit bericht

1 Reactie

Arno

Leuke review van de grafische aspecten van banners. Een cruciaal aspect dat ik mis is de behaalde clickthrough.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond