Deel dit artikel
-

BBC wil reclame op de site

De BBC wil op de eigen site online advertising gaan toepassen. De omvangrijke site van de BBC is een drukbezochte plek op het web en was tot op heden gevrijwaard van reclame. Het doel is om de inkomsten te verhogen en daarmee programma's en online content te financieren.

De verwachting is dat de plannen van de BBC weerstand gaan oproepen bij zowel politici die het publieke karakter van de omroep willen bewaken als bij concurrenten van de omroep.

In de Financial Times maakte Greg Dyke, algemeen directeur van de BBC, de plannen bekend. Hij benadrukte dat het om een oriëntatie gaat op de mogelijkheden voor online advertising. "Er zijn commerciële mogelijkheden, maar hoe groot die zijn en hoe waardevol het voor ons kan zijn, dat bekijken we momenteel." Uit cijfers van Nielsen Netratings blijkt dat de BBC behoort tot de top 10 van best bezochte sites in Engeland. In september kwamen er 1,4 miljoen bezoekers, waarmee de site een interessante partij is voor adverteerders. Dyke zei al wel dat de nieuwspagina's en de pagina's bedoeld voor educatie niet voorzien zullen worden van reclame.

De BBC krijgt jaarlijks 104 miljoen pond van de overheid, maar dat blijkt niet genoeg om de omroep te kunnen financieren. Om de ambities van de omroep voor de periode 2002 tot 2006 waar te kunnen maken heeft de omroep 400 miljoen pond extra nodig bovenop de bijdrage van de overheid.

BBC is al enigszins op het commerciële pad met de BBC World Service, waarbij zowel op de site als tijdens de programma's geadverteerd kan worden. Maar de site bevat nauwelijks reclame. Ook heeft de BBC een shopping-site, Beeb.com , daar is wel meer online advertising te zien.

Zie ook: RTL Groep lanceert online reclamenetwerk

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond