Deel dit artikel
-

Belgische retailers weten internet beter te vinden

Belgische pure players merken de invloed van traditionele retailers die online zijn gegaan. Dat blijkt uit cijfers van belangenorganisatie Becommerce.

Met name e5mode, Brantano, Kiabi, Decathlon, Delhaize en Pierre Marcolini scoorden goed online. In het algemeen is e-commerce in België exponentieel toegenomen. Wel waarschuwt Becommerce dat de Belgische webshops (zeker ook de pure players) snel over de landsgrenzen heen moeten kijken willen zij niet verdrongen worden door de internationale grensoverschrijdende internethandel.

Als online betalingsmiddel blijven credit cards zoals Visa en MasterCard bij de pure-players de absolute koploper; 95 procent van de ondervraagde webwinkels biedt deze betalingsmogelijkheid aan. Maar het aanbieden van debetkaarten als betalingsmogelijkheid zit duidelijk in de lift: bij meer en meer pure players kunnen klanten nu ook betalen met Bancontact/Mister Cash.

Consumenten besteden gemiddeld 50 en 200 euro bij Belgische webwinkel, hoewel 11 procent van de aankopen zelfs boven de 500 euro ligt. De consument raakt dus meer en meer vertrouwd met online kopen en betalen. In totaal worden er in 2012 zo’n 20 miljoen online transacties verwacht door de BeCommerce-leden, waarbij het laatste jaarkwartaal beslissend zal zijn door onder meer de eindejaarsperiode.

De top 5 van productcategorieën die online worden aangekocht zijn elektronica (38%), home & garden (36%), kleding (34%), entertainment (34%) en hard & software (28%).

Uit het onderzoek blijkt verder dat het belang van vergelijkingssites afneemt met 33% in 2011 tegenover 53% in 2010. Dit is volgens de belangenorganisatie logisch aangezien de consument nu vertrouwd raakt met internetwinkels.

Consumenten zijn wel veeleisend: goederen moeten online traceerbaar zijn of thuis afgeleverd worden in een bepaald tijdslot. Time slot delivery wordt door driekwart van de respondenten nog steeds niet als mogelijkheid aangeboden.

M-commerce moet bij de zuiderburen nog van de grond komen. Die bedraagt slechts 2,6 procent van de totale omzet. De belangenorganisatie adviseert zijn leden hun sites ‘tabletvriendelijk’ te maken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond