Beslist.nl wijzigt betaalmodel

Aangesloten webwinkels van Beslist.nl krijgen straks niet meer volgens Cost Per Click (CPC), maar Cost Per Sale (CPS) worden uitbetaald. Webwinkels krijgen daarmee een beter inzicht in de verhouding tussen kosten en opbrengsten. Vanaf 1 juli wordt deze verandering geleidelijk doorgevoerd.
Het nieuwe businessmodel houdt tevens in dat het Starters Account, het gratis account, een andere insteek krijgt. Volgens directeur Kees Verpalen waren er veel slapende gratis accounts aanwezig op Beslist.nl en men wil die stimuleren actief te blijven.
Elke webwinkel met een Starters Acccount krijgt voortaan 5.000 kliks gratis. Op het moment dit aantal is bereikt, wordt hen de overgang geboden naar een Pro Account. Binnen dit Pro Account wordt er afgerekend op basis van CPS. Geen bestelling betekent in dat geval ook geen kosten.
Met een CPS-model wordt het voor webshops veel eenvoudiger om de kosten te beheersen, stelt de site. Webshops betalen alleen als er ook daadwerkelijk een bestelling wordt gedaan. De commissie wordt berekend over een bestelling die wordt geplaatst binnen 24 uur na het bezoek aan de site. Over bestellingen die later dan 24 uur worden geplaatst, hoeft de webshop geen commissie te betalen.
Het afrekenen op basis van CPS betekent ook dat beslist.nl in staat is om de ranking op de website te bepalen op basis van geplaatste bestellingen in plaats van op basis van het aantal clicks. De populariteit van producten wordt nu bepaald aan de hand van het aantal kliks. Echter is dit niet per definitie de werkelijkheid. Consumenten klikken ook op producten omdat de afbeelding opvalt of een prijs sterk afwijkt van de gangbare prijs. Verpalen: “Voor shops kan dit betekenen dat bepaalde producten wel veel kliks krijgen, maar weinig worden besteld. Als we straks inzage hebben in de daadwerkelijke bestellingen betekent dit dat we producten veel beter kunnen ranken.”
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
14 Reacties
Marco Schuurman
Goede zet #addedvalue Maakt ons dat trendsetter dan? 😉
Martijn
Slim bedacht! Wel benieuwd of dit CPS model weer gaat via een biedsysteem of er een vast percentage wordt afgesproken…
Slim
Smart, big data verzamelen (qua verkopen e.d.). Die informatie is waardevol en kun je heel goed verkopen aan derden of natuurlijk zelf de populaire producten gaan verkopen. Ik zie ook een gevaar..kan me voorstellen dat webwinkels hier niet aan mee willen doen (vooral de kleine shops met unieke producten). Een andere (nieuwe) partij zou hier natuurlijk slim op kunnen inspelen.
Natasja Voogt
Benieuwd hoe dit gaat vallen bij de grote retailers. Grote webwinkels zoals Bol en Wehkamp gaan natuurlijk nooit hun transactie-data vrijgeven aan beslist.nl.
Mark van de Ven
De hamvraag is: wat is de fee of het percentage dat betaald moet worden per sale.
@Mark
Volgens mij 12% of zoiets. Ze zitten hoog.
FrankvanBruggen.nl I Digital Business & Marketing Management
Volgens mij krijgen de aangesloten winkels niet uitbetaald. Maar BETALEN ze straks o.b.v. CPS (in plaats van CPC) aan Beslist.nl..
Jaap
@Mark: De commissie (CPS) die betaald gaat worden is een minimaal percentage. Dit minimale percentage verschilt per categorie.
@Martijn: Ook het CPS-model werkt op basis van biedingen. Je bied straks in plaats van op CPC op CPS. Dus als je een hogere commissie weggeeft zullen je producten hoger vertoond worden.
Henk
Waar in dit nieuwsbericht aan voorbij wordt gegaan, en wat toch wel heel belangrijk is:
Beslist wil dat je gebruik gaat maken van hun ‘conversiepixel’ welke bij IEDERE verkoop die je doet gebruikt moet worden.
Om een lang verhaal kort te maken: Hiermee heeft beslist.nl inzage in: het ip-nummer, aankoopbedrag, gekochte producten, tijdstip van aankoop en ordernummer van IEDERE klant die wat koopt in je shop.
Corne
Hoi Henk,
Volgt Beslist in dat geval niet alleen bezoekers die via Beslist binnen komen, maar echt iedere klant? Mag dit wel volgens de privacy regulering?
@Martijn
Vooralsnog vraag ik me dit ook af. Gaat het via een veiling op CPS of wordt jouw CPS vertaald naar CPC en biedt je hier op? Moet toch een mogelijkheid komen waarop positie in de zoekresultaten wordt bepaald (en direct beïnvloed kan worden door webshops)
henk
@corne
Ja ze willen dit van iedere klant die wat bij je koopt hebben. Zo staat het in ieder geval in hun voorwaarden: “Opdrachtgever garandeert dat de conversiepixel zodanig op de website wordt
opgenomen dat Beslist te alle tijden inzicht heeft in alle gesloten overeenkomsten
tussen Opdrachtgever en zijn/haar klanten”
PeterB
@Corne,
Ze willen inderdaad van iedere klant, ook van die niet via beslist komen, deze gegevens hebben. Dit strook m.i. niet met de privacy-statements die aangesloten webwinkels nu hebben.
Een combinatie van beslist.nl samen met bijvoorbeeld een keurmerk lijkt me onmogelijk omdat vrijwel elk keurmerk ook eisen aan de privacy stelt.
Ik heb in elk geval besloten om om deze rede te stoppen met beslist.nl
Marcel Landeweerd
Aan de ene kant erg mooi. Aan de andere kant moeten webwinkels nu wel volledig inzicht geven in alle orders. Het is vooral de vraag wat er met die data gaat gebeuren…
Marvin
Ik snap niet dat ze zoiets gaan doen, dit betekend toch al dat de prijzen van vele aangesloten webwinkels omhoog moeten als ik de tarieven zie die Beslist vraagt. Ze beginnen soms pas vanaf 7,5% en kan oplopen tot 15%, dat is toch absurd? Ik denk dat men er verstandig aan doet de webwinkel dan ook niet aan te sluiten en de artikelen binnen google 10% goedkoper aan te bieden. Het gratis pro account was nog de beste optie tot nu toe, dit is hun een doorn in het oog en hiermee duperen ze nu de webwinkels die Beslist.nl groot hebben gemaakt…