Deel dit artikel
-

Bestedingen internetreclame in VS consolideren

In het vierde kwartaal is er in de Verenigde Staten voor 2,2 miljard dollar aan online advertising uitgegeven, een groei ten opzichte van het derde kwartaal, maar een consolidatie in vergelijking met het tweede kwartaal. Dit concludeert het Interactive Advertising Bureau (IAB) in zijn rapportage over 2000. Vorig jaar is er voor 8,2 miljard dollar aan internetreclame besteed in de Verenigde Staten. Opbrengsten uit banners dalen.

Het Interactive Advertising Bureau (voorheen: Internet Advertising Bureau) brengt al enige tijd samen met PricewaterhouseCoopers de bestedingen aan online advertising in de Verenigde Staten in kaart.
Over geheel vorig jaar komen de bestedingen aan online reclame op 8,2 miljard dollar in de Verenigde Staten. In het derde kwartaal (1,9 miljard dollar) namen de bestedingen af met 6,5 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal (2,1 miljard dollar). In het vierde kwartaal herstelde de markt zich enigszins. Dat neemt niet weg dat de snelle groei van een jaar geleden niet meer te zien valt.

"Terwijl we als industrie nog wel groeien is die ontwikkeling getemperd door de huidige markt," constateert ceo Robin Webster van het IAB. "Ik verwacht dat we in toekomstige rapporten deze trend weerspiegeld zien." Webster denkt dat de online advertisingbureaus gemakkelijker kunnen inspelen op de inzakkende advertentiemarkt, ze verwijst hierbij naar het instellen van nieuwe bannerformaten, die volgens haar inmiddels succesvol zijn gebleken.

De opbrengsten uit banners zijn in het vierde kwartaal wel sterk afgenomen. Gemiddeld werd over het gehele jaar 47 procent van de inkomsten behaald uit de verkoop van bannerposities, maar in het vierde kwartaal bedroeg dit slechts 40 procent. Sterk in opkomst in het vierde kwartaal is sponsoring, dit zorgde voor 31 procent van de omzet in het vierde kwartaal, tegenover 28 procent voor het gehele jaar.

Voor 92 procent van de online advertising wordt betaald (93 procent jaargemiddelde), constateert het IAB. Van de omzet gaat 7 procent (6 jaargemiddelde) op aan barters, uitwisselen van bannerposities zonder daarvoor te betalen. 1 procent van de omzet wordt behaald uit 'pachaged deals'.

Bestedingen in Nederland aan online advertising bedragen naar schatting 100 miljoen gulden voor het afgelopen jaar, aldus het IAB Nederland.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond