Bestuur eBay en Marktplaats dikt in

De directeur van eBay Nederland, Bob van Dijk, krijgt ook de leiding over Marktplaats.nl. Sinds de overname van Marktplaats.nl door eBay raken de twee bedrijven steeds meer met elkaar vervlochten, waardoor een aparte Marktplaats-directie niet meer nodig is.
Dat maakt eBay Nederland vandaag bekend. Marktplaats.nl-directeur Oscar Diele keert terug naar zijn oorspronkelijke vak. Hij wordt directeur Marketing van beide eBay-bedrijven.
"We hebben anderhalf jaar gewerkt aan de samenvoeging, operationeel, van beide bedrijven. Internetmarketing bijvoorbeeld doen we al samen als één groep", aldus Van Dijk. "We zijn een van de grootste online adverteerders in Nederland. Afgelopen anderhalf jaar hebben we bekeken wat gebruikers van Marktplaats en eBay willen. Het is nu zinnig dat er één verantwoordelijke komt over beide ondernemingen."
Ondanks de organisationele integratie van de advertentie- en veilingsite blijven de medewerkers verspreid over Nederland actief. Marktplaats.nl houdt zijn zetel in Emmeloord en eBay houdt kantoor in Amsterdam Zuid.
Van Dijk: "Ik kan de productontwikkeling nu beter richting geven. Iedere site heeft een eigen positionering." Het blijkt dat Marktplaats.nl overwegend gebruikt wordt voor lokale handel tussen consumenten onderling. eBay.nl wordt veelal gebruikt voor internationaal georiënteerde e-commerce, ook business-to-consumer, professionele handel.
Oscar Diele keert weer terug naar zijn oude positie, verlaat Marktplaats als algemeen directeur. Diele kwam, na 9 jaar voor Wehkamp te hebben gewerkt en daar ondermeer de internetmarketingstrategie optuigde, in het voorjaar van 2004 in dienst bij eBay Nederland als marketing manager. Na de overname van Marktplaats.nl door eBay werd hij directeur van Marktplaats. Nu krijgt hij verantwoordelijkheid over de marketingactiviteiten van beide bedrijven.
De marketing manager volgt met belangstelling de ontwikkelingen rondom IPTV. "Het is nu zinnig en wijs om met Marktplaats op televisie te komen. Daarom zijn we onlangs ook een advertentiecampagne bij RTL Nederland begonnen." Een jaar geleden had het bedrijf geen belangstelling voor televisie, omdat de verhouding tussen uitgaven en inkomsten niet goed aan elkaar waren te relateren. IPTV kan daar verandering in brengen, omdat van iedere kijker gemeten kan worden waar hij hoe lang naar kijkt. Diele doet echter geen uitspraken over concrete plannen met IPTV. "Eerst meten en analyseren we de resultaten van de lopende tv-campagne."
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Ansgar
"Het blijkt dat Marktplaats.nl overwegend gebruikt wordt voor lokale handel tussen consumenten onderling."" Het zou me niet verbazen als MP gesplitst gaat worden naar stad/provincie zoals Craiglist en Kijiji om het aantal advertenties per rubriek overzichtelijk te houden.