Deel dit artikel
-

Betaal-tv komt nog niet van de grond

Het betaald on demand kijken naar televisieprogramma’s en films via digitale televisie lijkt in Nederland nog niet echt van de grond te komen. Uitgesteld kijken daarentegen, zonder daar extra voor te hoeven betalen, is wel ingeburgerd.

Bij pay-per-view betaalt de kijker per uitzending. Vaak gaat het om films, of sportevenementen, die niet in de uitzending gemist-sectie zijn opgenomen. Slechts vier procent van de kijkers maakt soms gebruik van het betaald on demand kijken. Maar liefst 72 procent kijkt wel eens uitgesteld televisie.

Dat blijkt uit een jaarlijks onderzoek van T-Mobile Online, uitgevoerd door Synovate.

“Het idee om ervoor te betalen, daar is Nederland nu nog niet klaar voor. De verwachting is dat dit zich gaat ontwikkelen, net zoals uitgesteld kijken de afgelopen tijd”, aldus Léon Toet, commercieel directeur.

Inmiddels brengen drie op de vier Nederlanders de televisieavond door met het kijken naar digitale televisie. Bijna driekwart van de digitale kijkers maakt gebruik van uitgesteld kijken. De ‘harddisk recorder’ wordt door 46 procent van de Nederlanders gebruikt. Overigens blijkt uit het onderzoek dat nog steeds 30 procent van de Nederlandse bevolking analoog televisie kijkt via de kabel. In 2010 was dat nog 38 procent.

Deel dit bericht

8 Reacties

Johan Schaap

Lijkt me weer een schitterend onderzoek. Waarschijnlijk ontbrak de vraag: Zou u graag (betaald) willen kijken naar actuele series, films en programma’s die op dit moment elders in de wereld worden uitgezonden?” Want het feit dat er niet veel on demand gekeken wordt is denk ik toch vooral een aanbod issue. Zelf heb ik UPC On Demand en wilde dat dus ook uitproberen. Los van de trage en slechte interface (daar zit ook nog wel een verbeterpunt) was het aanbod zo mager dat het vrij bijzonder was dat ik nog iets wist te vinden wat ik nog niet had gezien en nog enigszins te doen was. En dat is precies het verschil met uitgesteld kijken, dat zijn programma’s waar wel vraag naar is.

Pablo Meegdes

Digitale TV wil nog niet zeggen dat je on-demand kan bestellen. Van de grootste kabelmaatschappij van het land Ziggo kunnen de meeste klanten dit niet. Bij UPC die zelf de decoders levert is dit standaard aanwezig in de decoders. De meeste Ziggo klanten hebben geen interactieve decoders.

Eli Lejeune

Ik ben het eens met je punt, Johan. Het lijkt me alleen een issue dat niet op korte termijn op te lossen valt, als het al mogelijk is. Het feit dat de content die ‘elders in de wereld te zien is’ op die plekken eigendom is van een (broadcast)partij en hier in Nederland van een andere partij (of van niemand, omdat de rechten simpelweg niet verkocht zijn), ligt hieraan ten grondslag. Om dat probleem op te lossen zou in dit geval UPC tot overeenstemming moeten komen met alle contenteigenaren ter wereld. Dat zie ik niet gebeuren.

Joost

Misschien vragen wat mensen er voor over hebben. Ik koop apps vs Jailbreaken omdat het slechts om een euro gaat en ik het met een druk op de knop koop. Op die manier weet Apple toch iedere week gemiddeld zeker twee of drie euro aan mij te verdienen. Een film kost ook online gewoon tegen de vijf euro. Zelf ben ik niet zo’n downloader maar die vijf euro maal drie per week zorgt er voor dat ik wel een gebrand DVD’tje regel om een filmpje te kijken. Was dit een euro verdienden ze zo 10,- per maand aan mij, op dit moment is dat 0,-

Het gaat met de huidige prijsstelling gewoon NIET gebeuren. Misschien bij een selecte groep, maar niet bij de massa.

Maak films een euro, een aflevering van een serie tussen de 25 en 50 cent. Op een luie zondag kan ik zo een halve serie wegkijken.

Kirth Gersen

Slechts vier procent van de kijkers maakt soms gebruik van het betaald on demand kijken?
Dat zal dan vier procent van alle huishoudens in NL zijn, niet vier procent van de mensen die thuis een interactieve decoder hebben en dus technisch de mogelijkheid hebben om TVOD te gebruiken. Ik ben erg benieuwd naar dat percentage.

Jeroen Nas

Mwah. De trend is duidelijk, maar ik vind het ook een slordig onderzoek. Bovendien kan ik enkele cijfers niet rijmen: ‘drie op de vier (JN; dus 75%?) Nederlanders kijkt digitaal’ en verderop in die paragraaf: 30% Nederlandse bevolking kijkt nog analoog. Dat sluit elkaar toch uit, of ga je uit van meer TV’s in huis?
Ik denk dat de redenatie van Joost klopt: de prijselasticiteit is niet zo hoog en daarmee is de opbrengst vrijwel 0. Bij een kleine verlaging kan dat enorme effecten hebben. Ik denk dat de aanbieders van de verkeerde vergelijking uit gaan (huur DVD’s ipv ‘andere online bronnen’).

Andere Joost

@ Jeroen, de prijselasticiteit is dus juist enorm.

john

ik ben gebruiker van digitale tv, zo ook uitzending gemist en on-demand hoort ook tot de mogelijkheden.
Echter gemiddeld 4 euro per film welk meestal al uit is op dvd vindt ik te kostbaar.

Als je weet dat dezelfde dvd 4,99 kost in de witte boekenwinkel of opruiming. En dan kun je hem zo vaak bekijken als je wenst zonder nog een keer te hoeven betalen.
Dit is voor mij dan ook de reden om hem niet te huren en ik ook nooit bij de videotheek/dvdtheek kwam.

Dus maak het inderdaad 1 euro per 24 uur beschikbaarheid
of verkoop hem voor 5 euro maar dat je hem dan op je harde schijf van je decoder kunt zetten en kunt bekijken zo vaak je het maar wenst.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond