Deel dit artikel
-

Beursgang levert PayPal 70,2 miljoen dollar op, koers stijgt

update De aandelenkoers van PayPal, een leverancier van online betalingssytemen, steeg na de beursintroductie afgelopen vrijdag met 54 procent. Het bedrijf haalde met zijn beursgang 70,2 miljoen dollar op, een bedrag dat eerder door analisten was voorspeld. PayPal heeft tot nu toe geen winst gemaakt en wordt in de VS geconfronteerd met juridische problemen.

PayPal heeft sinds de oprichting in 1999 een cumulatief verlies geleden van 264,7 miljoen dollar. Deze cijfers blijken geen invloed te hebben gehad op de beursgang. PayPal gaf 5,4 miljoen aandelen uit tegen een prijs van 13 dollar per stuk. Analisten gingen uit van 12 tot 14 dollar. Aan het eind van de dag bleek de waarde van het aandeel te zijn gestegen tot 20,9 dollar.

PayPal is in zijn driejarig bestaan uitgegroeid tot het belangrijkste alternatieve online betaalmiddel. De creditcard is in de VS onverminderd populair, maar PayPal biedt een aantal belangrijke unieke voordelen. Het product is voor consumenten gratis en het transactieverkeer vindt per e-mail plaats. Hoe werkt dit precies? Wie zich aanmeldt bij PayPal krijgt een soort bankrekening waar tegoeden op kunnen worden gestort. Dit is geen voorwaarde, er kan ook een link naar een echte bankrekening of een creditcardnummer worden opgegeven. Een transactie naar een andere rekening vindt plaats door een e-mail adres van de ontvanger en een bedrag in te geven. Ontvangers betalen PayPal gemiddeld 2,6 procent commissie per transactie. In het geval van creditcardtransacties blijft hier niet veel van over. PayPayl betaalt de creditcardmaatschappijen immers zelf ook commissie.

Het succes van PayPal is grotendeels te danken aan de populariteit onder verkopende partijen op veilingsites. Dit zijn aanbieders die traditioneel zelden creditcards accepteren en zeker geen betaalcheques. Ruim 68 procent van de omzet van PayPal komt uit deze hoek. eBay ziet dit met lede ogen aan, want het bedreigt zijn eigen product dat als een joint venture met Wells Fargo is opgezet. eBay verwerkt vijf procent van alle betalingstransacties op zijn eigen site, terwijl PayPal er 28 procent voor zijn rekening neemt.

Voor consumenten is PayPal aantrekkelijk vanwege de eenvoud en het ontbreken van transactiekosten. Het klantenbestand van PayPal is als gevolg van het succes gegroeid van enkele duizenden in 2000, tot dertien miljoen nu. PayPal is ook door buitenlanders te gebruiken, maar die betalen dan wel commissie. Toch is het systeem voor PayPal inherent risicivol. In geval van wanbetalingen draait PayPal op voor de openstaande bedragen. Een creditcardmaatschappij kan dit vaak nog verhalen op een bank of verzekeringsmaatschappij.

Niettemin kreeg PayPal onlangs nog veel lof van onderzoeksbureau Gartner . Navraag onder duizend volwassen internetgebruikers leerde dat 31 procent het hoogste vertrouwen had in PayPal. Concurrent Billpoint kwam op de tweede plaats met 21 procent. Ook Jupiter gaat er van uit dat de zogeheten peer-to-peer betalingssystemen de komende jaren aan populariteit zullen winnen. In 2001 werd p-to-p in zeven procent van de commerciële tansacties gebruikt. In 2006 zal dat negen procent zijn. Geen spectaculaire groei, maar de creditcard zal terugvallen van 73 naar 65 procent, aldus Gartner.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond