Deel dit artikel
-

Bidster.com breidt uit naar Nederland

Bidster.com, een ‘omgekeerde internetveiling’ uit Scandinavië, opent een Nederlands filiaal. Volgend jaar hoopt de onderneming in 15 landen actief te zijn met veiling op afslag voor luxe artikelen.

In een boot aan het IJ in Amsterdam lanceerde oprichter Felix Liebermann van Bidster.com het Nederlandse filiaal van zijn bedrijf. De operationele leiding is in handen van Jan-Karel Kleijn en Bod Stumpel. Fabrikanten verkopen via de site nieuwe artikelen. Consumenten kunnen daar op bieden. Degene die het laagste unieke bod indient, wint het object.

Anders dan op andere koopjessites ligt er niet één artikel in de virtuele schappen, maar zo veel mogelijk. Bidster onderzoekt naar eigen zeggen doorlopend het gebruik van de site en wensen van klanten. "Als er een nieuw product op de markt komt", licht Liebermann toe "waar veel vraag naar is dan betrekken we dat zo snel mogelijk van de fabrikant."

Stumpel: "Voor de logistieke afhandeling gebruiken we de e-commeremiddelen die producenten over de afgelopen jaren ontwikkeld hebben."

Porsche voor een euro?

Luxe artikelen, zoals nu een nieuwe Porsche, staan 4 tot 6 weken op de site. De site heeft ook eendagsveilingen.

Het bedrijf verdient geld aan de biedingen. Het kost 1,50 euro om een bod uit te brengen, via het web of mobiele telefoon. De bieder wordt direct geïnformeerd of hij het laagste unieke bod uitbracht of niet. De uiteindelijke betaling vindt plaats via kredietkaart of iDeal.

Het bedrijf hoopt op gewiekste kopers die met een uitgekiende biedingsstrategie voor weinig geld dure producten voor weinig kopen.

Hoeveel omzet het in november 2006 gelanceerde bedrijf nu draait, houdt de oprichter voor zich. Aan uitspraken met omzetprognoses waagt hij zich ook niet. "We willen de eerste twee jaar break even draaien en daarna winst maken."

Investeerders in het bedrijf zijn investeringsbedrijf Servisen en de broers Petter en Hendrik Wingstrand.

Vergelijkbare initiatieven verhandelen, naar schatting, dagelijks enkele honderden artikelen.

Bright, Dag, Sanoma

Bidster.com hoopt in de eerste weken veel verkeer via weblog Flabber te krijgen. Daarnaast sloot het samenwerkingsverbanden met de digitale en print edities van Dag, Sanoma's mannenbladen, Zanox, Bright en mogelijk met MTV.

De onderneming wil iedere andere maand een filiaal in een EU-land openen. Als eerstvolgenden staan Italië en Turkije op de agenda.

Link: 'Video-interview met de oprichter van Bidster.com' (DeKoopman.net)

 

Deel dit bericht

7 Reacties

RRN

ik denk dat het "boB stumpel" is ipv "boD"

Bob Stumpel

"Bod" Stumpel?!Als ik daar nog maar van afkom.

Dennis

Eigenlijk is het een ordinair gokspelletje en ook al is het zeeerrrr verleidelijk om voor weinig geld een Porsche binnen te slepen… ik doe er niet aan mee.

Sander

Heel vreemd dat ze hiermee naar NL komen. De Telegraaf zat een tijd geleden in een dergelijk project waar je een huis kon "winnen" met een omgekeerde veiling. Justitie heeft dit stopgezet omdat omgekeerde veilingen worden gekenmerkt als kansspelen: http://www.zibb.nl/web/Bedrijfsvoering/eigen-zaak/Nieuws/Eigen-zaak-nieuwsbericht/Verkoopactie-HetSMSHuis-tijdelijk-stilgelegd.htm

Mike

@Dennis.. je hebt gelijk.  Je koopt eigenlijk voor E1.5 een lot, met een door jezelf te bepalen lotnummer ( = geboden bedrag ). Is dit niet in strijd met de wet op de kansspelen..???  Misschien kan iemand met juridische kennis zijn licht hierover laten schijnen…. ben namelijk benieuwd wat voor een mogelijke case dit kan opleveren…. Dit is een verkapte gokspel… dat kan zelfs een digitale blinde wel aanvoelen 🙂

Kees Koets

Dit is geen veiling maar een kansspel! Mij benieuwen hoe lang het duurt voordat het als zodanig wordt aangemerkt en de overheid om de hoek komt…

Joost

En zoiets als http://www.prijskanjers.nl waar valt dat onder?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond