Deel dit artikel
-

Binck start social media-sentiment barometer

De Utrechtse startup SNTMNT (voluit: Sentiment) heeft een eerste concrete toepassing rond de buzz rond aandelen geleverd aan online belegger Binck. De belegger kan zijn handelsstrategie mede baseren op het sentiment rond beursgenoteerde bedrijven.

SNTMNT onderzoekt al langer de correlatie tussen Twitterberichten en de koers van aandelen. In eerste instantie werd 31.000 financiële termen gelabeled, waaronder jargon van beleggers. Ook is gekeken naar de vraag in hoeverre iemand een autoriteit op zijn gebied is en hoeveel volgers hij heeft. Het bedrijf claimt significante patronen te gevonden in een relatief kleine dataset (financial tweets) met ‘voorspellende waarde’.

Aan de vooravond van de nationalisatie van SNS en de koersval van KPN toonde de uitkomst van de social media analyse een duidelijke toename van het negatieve sentiment rondom deze aandelen, stelt SNTMNT.

Binck volgt kosteloos een aantal fondsen in de AEX en een beperkt aantal in de AMX. De uitkomsten van de analyse worden grafisch weergegeven.

SNTMNT.com heeft een investering gekregen van Clipit, een onderneming gespecialiseerd in online en socialmediamonitoring. Uiteindelijk is het de bedoeling om breder te gaan dan de financiële wereld.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jeroen Lampe

Interessante ontwikkeling, ik ben gecharmeerd van Sentiment. Spreekt me aan en doet me denken aan ‘wisdom of the crowds’.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond