Deel dit artikel
-

Bing helpt krantenuitgevers in strijd tegen Google

Met behulp van zoekmachine Bing wil Microsoft uitgevers uit het ecosysteem van Google vissen door gebruik te maken van het ‘drm van kranten’, ACAP. Microsoft zou gesprekken hebben met de grote Europese uitgevers die zicht te kort gedaan voelen door Google.

Dat meldt TechCrunch op basis van anonieme bronnen.

Microsoft wil de content van de grote kranten wel indexeren in Bing, maar is bereid water bij de wijn te doen. Het bedrijf wil 100.000 pond steken om onderzoek naar ACAP (Automated Content Access Protocol) te steunen.

Met ACAP is er meer mogelijk dan Google toestaat met het robots.txt-protocol. Hiermee kan eenuitgever zorgen dat de content niet doorzoekbaar is door de spider van Google.

Zodra de nieuwssites van Rupert Murdoch zijn overgestapt op een betaalmodel, sluit de mediamagnaat de digitale deuren voor Google en andere zoekmachines, ondanks een mogelijk verlies aan bezoekers voor zijn sites. Dat maakte hij onlangs bekend. Google is duidelijk, content wordt of wel, of niet in de zoekmachine opgenomen. Een tussenweg is er niet.

ACAP biedt de tussenweg wel. Hiermee is het mogelijk informatie volledig doorzoekbaar te maken, verborgen te houden, of slechts een deel te tonen. Nu advertentie-inkomsten teruglopen, en betalende lezers online weinig te vinden zijn, zoeken uitgevers naar andere manieren om geld binnen te halen. De ACAP-standaarden geven contentproviders de mogelijkheid om zelf te beslissen wat er met hun content gebeurt en binnen welke grenzen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond