Blad van Wish deels in handen KPN

KPN neemt een meerderheidsaandeel in uitgeverij van gamesbladen Promotime . De Haarlemse uitgeverij brengt bladen als PCZone en Playnation uit, maar maakt voor internetprovider Wish ook het blad NetGeneration. Volgens zowel KPN als Promotime zal er voor NetGeneration weinig veranderen. KPN gaat met Promotime een online games-community opzetten, waarbij gedacht wordt aan een speciaal "gamesabonnement" voor internet.
KPN heeft via KPN Telecommerce een belang van 51 procent gekocht in Promotime. Uitgever Jeroen de Vries van Promotime vertelt dat hij al enige tijd met KPN in gesprek was. "Wij willen graag met online media aan de slag, maar zochten daarvoor naar een goed bedrijfsmodel. Het is lastig om als Promotime zelfstandig online activiteiten op te zetten en deze vervolgens kostendekkend te krijgen." Nu ligt er een plan om samen met KPN internet te combineren met de bladen en kennis van Promotime. Hoe het er concreet uit gaat zien wil De Vries nog niet vertellen, aangezien hij vandaag de plannen nog moet presenteren bij KPN.
Wel verwacht hij dat er op korte termijn 20 tot 30 werknemers worden aangenomen om de toekomstplannen vorm te kunnen geven. Heikel punt in de samenwerking met KPN lijkt het blad NetGeneration. De Vries ziet er geen probleem in om ook een blad voor een directe concurrent te maken. "Geweldig toch dat dat straks gaat gebeuren." Er zal "geen gedwongen winkelnering" volgen, aldus De Vries. "We hebben de toezegging om zelf te mogen bepalen wat er met het blad gaat gebeuren."
KPN beaamt dit bij monde van woordvoerder Michel Hueber. "We zullen nog bekijken wat er met het blad gaat gebeuren, maar de uitgever heeft daar zeggenschap over. Andere afdelingen binnen ons bedrijf werken ook voor partijen die te typeren zijn als concurrenten." Als voorbeeld noemt hij het callcenter SNT dat informatie verstrekt over telefoonnummers, KPN heeft een groot aandeel in dit callcenter. "SNT werkt ook voor andere telecombedrijven. Ook Planet Multimedia besteed regelmatig aandacht aan andere partijen binnen onze markt en schrijft daarnaast ook kritisch over KPN."
Hueber noemt als voorbeeld van de samenwerking het opzetten van een online games community. KPN heeft met de Europese licentie voor de M-Player en het gamesaanbod via Planet Internet al een sterke troef voor de gamesmarkt in handen, aldus Hueber. "We denken erover om een soort gamesabonnement te verkopen waarmee mensen toegang hebben tot een portal met online games en waarmee ze vervolgens ook gamesbladen thuisgestuurd kunnen krijgen." Wanneer er voorbeelden te zien zijn van de samenwerking met Promotime, kon Hueber nog niet zeggen.
Wish kon in eerste instantie nog geen standpunt bepalen over het meerderheidsaandeel dat KPN nu heeft in Promotime. Commercieel directeur Jeroen Verkroost van Wish-Noknok geeft nu in een reactie op het bericht (zie hieronder) aan dat Wish de garantie heeft dat de onafhankelijkheid van het blad niet in het gedrang komt. Deze garantie is afgegeven door Promotime. Ook in de toekomst kan Wish vertrouwen op sterke betrokkenheid van redactie en uitgever, aldus Verkroost.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Jeroen Verkroost
Namens Wish-Noknok wil ik graag KPN en PromoTime feliciteren met het sluiten van deze overeenkomst. Het is leuk om te merken dat ook een partij als KPN de grote potentie inziet van de combinatie online en offline media, iets waar Wish, getuige het uitgeven van het blad Netgeneration, ook heilig in gelooft. Wish-Noknok heeft van PromoTime de garantie gekregen dat de onafhankelijkheid van het blad Netgeneration hiermee niet in het gedrang komt, en dat Wish ook in de toekomst kan vertrouwen op de sterke betrokkenheid van redactie en uitgever, die het blad zo'n succes hebben gemaakt. Met het nemen van een belang in PromoTime krijgt KPN de beschikking over een fantastische hoeveelheid kennis en content op het gebied van games en online gaming, en wij begrijpen dat dat voor een partij als KPN erg aantrekkelijk is. Jeroen VerkroostCommercieel directeur Wish-Noknok
Tiago
Namens mijzelf wil ik graag KPN en PromoTime feliciteren met het sluiten van deze overeenkomst. Ik lees dat de uitgever van Promotime zegt dat er sprake is van een toezegging, dat zij zo waar zelf mogen bepalen wat er met NetGeneration gaat gebeuren. Vervolgens lees ik een dappere felicitatie van Wish die neerkomt op: zie je wel wij wisten het altijd wel. Indien dat dan zo belangrijk zou zijn dan begrijp ik niet hoe je dan het risico durft te lopen dat de concurrent hier direct mee aan de haal gaat (er zijn pas 2 nummers verschenen).Ook al zou er sprake zijn van een door Wish-Noknok gememoreerde garantie op onafhankelijkheid (waarschijnlijk slechts afgeleid van het redactiestatuut) dan is dat nog slechts een papieren bescherming. Dit biedt Wish-Noknok in de praktijk namelijk slechts een minimale bescherming: de bewijslast ligt immers bij de benadeelde. Om dat aan te tonen, dat is in de praktijk schier onmogelijk. Tiago Jurgens