Deel dit artikel
-

Blogo nieuw commercieel netwerk voor weblogs

Blogo.nl is een nieuw netwerk voor weblogs. Initiatiefnemer is Stephan Fellinger. Het netwerk van weblogs is gestart met 10 weblogs over shoppen, moeders, reizen, rugzaktoeriesten, muziek, beleggen, lol, honden, gadgets en hobby.

Blogo is een nieuw netwerk van weblogs voor en door liefhebbers, waarbij mensen hun passie voor bepaalde onderwerpen kunnen delen,” zo staat op de site van Blogo. Behalve Stephan Fellinger zijn ook Ron Belt (financiën), Patrick Jongmans (design en techniek) en Marco Tangelder (design en techniek) betrokken bij het initiatief.

Fellinger wil van Blogo geen tweede Blogger maken of Web-log.nl. Voor hem is de absolute voorwaarde dat mensen gepassioneerd zijn over wat ze bloggen. Vandaar ook de ondertitel: Blogo – deel je passie. Wat hem betreft moet Blogo worden gezien als een franchiseformule voor webloggers.

“Mensen met een passie kunnen terecht bij Blogo,” zo zei hij in de voorbereidende fase. Ook zei hij toen dat hij geen journalisten wilde om de blogs te vullen, maar mensen die vanuit een bepaald kennisgebied wat te vertellen hebben of 'ergens voor gaan.' Volgens Fellinger is er ruimte genoeg voor een initiatief als Blogo.

Blogo moet niet worden gezien als een liefdadigheidsproject. Fellinger gaat namelijk sponsors op verschillende manieren de mogelijkheid geven om hun naam aan de weblogs te verbinden. “Ook bieden we mogelijkheden op het gebied van marktonderzoek binnen ons netwerk. Wij zullen daarbij het authentieke karakter van onze weblogs bewaken, dat is de kracht van weblogs en in het belang van onze bezoekers en daarmee ook onze sponsors,” zegt Fellinger tegen Marketingfacts.

Blogo gaat volgens Fellinger met verschillende beloningsmodellen werken voor schrijvers. “In sommige gevallen zullen we 50 procent van de sponsorgelden aan de bloggers geven, in extreme gevallen krijgen ze zelfs de volle 100 procent. Verder merk ik dat er nu ook animo is bij bedrijven om een weblog te starten. Ook daar valt over te praten. Als degene die ze leveren maar gepassioneerd logt en het niet als pr-vehikel wordt gebruikt door een bedrijf. Dat ze iemand van een pr-bureau bij ons neerzetten, aanvaarden we niet. Wij willen geen pr-mensen die zo'n weblog vullen.” Voorwaarden stelt Blogo verder niet. “Het enige dat we met onze webloggers hebben afgesproken is dat ze per week een minimale hoeveelheid berichten schrijven. Verder hebben ze wat ons betreft carte blanche.”

Winst hoeft er volgens Fellinger in het eerste jaar niet te worden gemaakt. Wel wil hij sowieso uit de kosten komen. “Wat wij gewoon willen is dat er een grote hoeveelheid weblogs draait na het eerste jaar. Een weblog met 1.000 bezoekers per dag is vaak niet interessant, maar een netwerk van weblogs wel. Ons streven is binnen 2 jaar een netwerk van minimaal 150 weblogs te creëren met elk minimaal 1.000 bezoekers per dag. Dan heb je het opeens over 150.000 bezoekers per dag. Daardoor ontstaat de mogelijkheid een nichegroep te bereiken én de mogelijkheid een breed publiek te bereiken,” aldus Fellinger. Hij sluit ook niet uit dat er adverteerders worden toegelaten op het Blogo-netwerk. “Maar de exploitatie gaan we niet zelf doen. Dat gaan we met een externe partij doen,” aldus Fellinger.

Fellinger is niet de eerste die met het idee komt voor een webloguitgeverij. Eerder al kondigde Michiel Frackers Small Media Group aan. Frackers gaf echter meteen aan juist wel met (freelance-)journalisten te willen werken. Frackers heeft nog altijd plannen om een Formule 1-weblog te beginnen. Dat weblog wil hij laten volschrijven door een gepassioneerde freelance auto-journalist.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond