Deel dit artikel
-

Blyk niet bang voor concurrentie met late lancering

De mobiele dienst Blyk lijkt in het Verenigd Koninkrijk goed te lopen. In Nederland daarentegen is er nog steeds geen sprake van een lancering. CEO Eric Kip vreest niet ingehaald te worden door de concurrentie. “Naarmate de tijd verstrijkt, heeft de mobiele advertisingmarkt zich verder ontwikkeld. De markt is rijper en wij zullen daar uiteindelijk een steentje aan bijdragen.”

Eerder beloofde  Kip, CEO van Blyk.nl dat de dienst begin vorig jaar in de lucht zou zijn. Blyk wilde in eerste instantie in Nederland zijn MVNO-diensten via het netwerk van Vodafone aan gaan bieden. Een wijziging in de strategie maakte dat de mobiele aanbieder in juni 2009 een partnership is aangegaan met Vodafone.

Kip: “Het is stil omdat wij volop bezig zijn met implementatie van het technische platform. We zijn bezig dat met Vodafone in elkaar te schuiven. Pas kort voor de lancering, treden we naar buiten treden met nieuws over het hoe of wat. We geven geen data wanneer we gaan komen.”

Wel belooft Kip, die niet scheutig is met woorden, dat het concept hetzelfde blijft zoals dat ooit was bedoeld voor Nederland. “Maar het precieze aanbod vertellen we pas wanneer we richting de livegang gaan. Het blijft gratis bellen in ruil voor branded en non branded content.”

Dat de lancering lang op zich laat wachten is volgens Kip niet waar. “We zijn relatief kort bezig met Vodafone. Daarvoor waren we bezig met het oprichten van een eigen MVNO. We hebben pas in de tweede helft van vorig jaar besloten om het om te gooien naar een partnership. Het vergt voorbereidingen om dingen in elkaar te schuiven met een ander systeem.”

Binnen het partnership is de technische infrastructuur voor rekening van de telecomaanbieder Vodafone. De reclame-inkomsten worden gedeeld.

Bang om door concurrentie voorbijgestreefd te worden is Kip niet. “Iedereen die zich bezighoudt met mobile advertising en mobile marketing, draagt bij aan het volwassen maken van die markt, dat helpt ons allemaal. Ik denk dat concurrentie goed is. Juist de aandacht voor mobile advertising en de investeringen die gedaan worden, helpen om de markt te ontwikkelen.”

Kip gaf in juli vorig jaar nog aan in 2009 van start te willen gaan. Hij liet toen het volgende aan Emerce weten: "We hebben altijd al aangegeven dat we in 2009 van start zouden gaan. We hebben alleen nog geen concrete datum voor de lancering. We proberen er wel aan vast te houden."

Inmiddels is 2009 alweer voorbij, maar alles gaat nog ‘volgens plan’, beweert Kip. “Wat ons betreft zijn we op schema. Er is geen vertraging en er zijn geen complicaties.”

Blyk is al enige tijd actief in het Verenigd Koninkrijk. De dienst werd in 2006 opgericht. In ruil voor persoonsgegevens en reclame op hun mobiele telefoon, ontvangen jongeren gratis belminuten.

Deel dit bericht

5 Reacties

Opmerkelijk

Hoe vaak mag Blyk bij jullie komen vertellen dat ze nog niet live zijn maar wel zullen zijn als ze er klaar voor zijn? Voegt journalistiek gezien weinig toe.

De Haan

Kip en zijn vrienden zijn al meer dan 1,5 jaar bezig dit van de grond te krijgen. Bij zijn aantreden zou eind 2008 begonnen worden, daarna begin 2009 en zo verder. Inmiddels is het 2010 en nog steeds geen spoor van Blyk. Niemand gelooft de heer Kip nog neem ik aan. Hij krijgt het gewoon niet voor elkaar om een bestaand concept van UK naar NL te brengen in korte tijd. Incapabel? In UK is Blyk inmiddels door Orange 'over genomen'. Als ik Kip was zou ik eieren voor je held kiezen en wegwezen voor je echt het lachertje van Mobile wordt.De Haan

De Zwijn

Loop niet zo te zaniken man – Blyk heeft in ieder geval wel doorzettingsvermogen en durf om een innovatieve dienst in de markt te zetten waar wij als consumenten werkelijk wat aan hebben! Wat heb jij eigenlijk gedaan wat noemenswaardig is in mobile?

Henri

Wat is mobiel bellen eigenlijk nog? Je kunt toch ook gewoon mobiel internetten? En over het internet kun je toch ook gewoon bellen? Dus mobiel bellen over het mobiele internet. Kortom: mobiel bellen bestaat over 5 jaar niet meer denk ik. Althans niet in de zin zoals het nu bestaat. Nee doe mij maar een advertentie op de Ipad of ander mobiel apparaat. Conclusie: Blyk is allang achterhaald. En wordt inderdaad ingehaald door andere mobiele communicate – entertainment en ga zo maar door.

de Haan

@ De Zwijn. Ik heb helemaal niets gedaan wat noemenswaardig is in Mobile. Ik werk in de speukeuken in een eetcafe in Vlaardingen. In mijn vrije tijd voetbal ik bij FC Vlaardingen en surf wat op Internet, zo ook op Emerce. Daar lees ik dan wat over Kip en Blyk en denk dan man get a life en ga wat doen in plaats van jaren te lopen suffen.Er stata helemaal geen dienst in de markt. Althans niet hier in Vlaardingen. Niets doen vind ik niet getuigen van doorzettingsvermogen. Niets doen in mijn ogen is ook verre van Innovatief.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond