Deel dit artikel
-

BMW populairste merk onder online jongeren

Automerk BMW, kledingmerk GSUS en voetbalploeg Ajax zijn de populairste merken onder voornamelijk online jongeren. Dat blijkt uit de “Nationale Merkencompetitie” dat een jaarlijks initiatief is van msn, reclamebureu Red Cell Not Just Film en communicatiebureau Hill & Knowlton Nederland.

Ruim 22.343 mensen name deel aan de nationale merkencompetitie en brachten hun stem uit op hun meest favoriete merk. 700 Merken, verdeeld over 34 categorieën streden daarbij 14 dagen om de titel ’populairste merk van Nederland’.

De nationale merkencompetitie zit volgens de initiatiefnemers niet ingewikkeld in elkaar. De belangrijkste merken uit verschillende sectoren werden in een zogeheten populariteitspoll op msn.nl in categorieën geplaatst, van auto’s tot koffie, van bank tot voetbalploeg. Aan de consument werd per categorie gevraagd welk merk hen het meest en welk merk hen het minst aanspreekt.

Tot slot werd aan de respondenten gevraagd om uit hun persoonlijke lijst van favorieten per categorie hun superfavoriet te kiezen. Die superfavoriet is dus het merk BMW geworden.

De werving van de 22.343 respondenten gebeurde  via een intense mediacampagne op msn. Meer dan 700 merken (verdeeld over 35 categorie·) werden in de ring gegooid. De vragenlijst duurde ongeveer 20 minuten en bestond uit twee vragen die voor 33 categorie.  werden gehaald: nl. “Welk merk spreekt u het meest aan?” en “Welk merk spreekt u het minst aan?” Nadat naar de voorkeur en afkeer werd gevraagd, werd de respondent geconfronteerd met zijn 33 favorieten en werd de vraag gesteld welk van die favorieten de super-favoriet was.

Vooral jongeren vonden de weg naar de populariteispoll (wat niet zo opmerkelijk is omdat msn zich vooral op jonegeren richt). Meer dan 70 procent van de respondenten is jonger dan 25 jaar, een leeftijdsgroep die volgens de onderzoekers ook het meest merkgevoelig is. Daarnaast is dit de bevolkingsgroep die graag deelneemt aan online polls, aldus de initiatiefnemers van de nationalemerken competitie.

Mannen en vrouwen hielden elkaar mooi in evenwicht. Respectievelijk 47 procent was man, 53 procent vrouw. Als dat wordt vergeleken met de “Nederlandse online populatie” zoals die gehanteerd wordt door het centraal bureau voor de statistiek (cbs) en met de totale Nederlandse Bevolking, dan blijkt dat de steekproef qua geslacht het midden houdt tussen de totale bevolking en de gemiddelde online bevolking.

 

De top 10 merken onder jongeren:

BMW
GSUS
Ajax
Diesel
ONLY
Coca-Cola
Replay
Audi
Merecedes-Benz
Esprit

 

Bron: Nationale merkencompetititie

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond