Deel dit artikel
-

Boek recensies

The Entertainment Economy
Randon House, 1999, ISBN 0-8129-3042-8

Na de digitale, netwerk-, kennis-, piranha-, experience- en nieuwe economie is er nu een entertainmenteconomie gesignaleerd. Het herdefiniëren van de economie in zijn algemeenheid lijkt op zichzelf een vermakelijk tijdverdrijf te worden, maar de vraag is wat we met al deze etiketten moeten.

Michael J. Wolf is een business consultant die een reputatie hoog te houden heeft in de entertainmentwereld. Wolf ziet het gevecht om de eyeballs, met het Internet als de ultieme arena, als de belangrijkste factor in de economische wereldorde. Steeds meer producten vragen om aandacht van de klant, die steeds minder geduld heeft. Winnaars zijn de producten en diensten die het de klant extreem gemakkelijk maken, of hem een aangenaam gevoel bezorgen.

Aandacht krijg je door entertainment te bieden, en daarom gelden voor steeds meer branches de patronen en snelle cycli uit de entertainmentindustrie. Daarmee komt Wolf op de fundamental dynamic van de entertainmenteconomie: de wens om een hit te creëren, of liever nog de overtreffende trap daarvan. Een fenomeen als Titanic of de Teletubbies.

Hoe doe je dat? De les die de rest van de wereld van de entertainmentindustrie kan leren is dat succes steeds minder voorpelbaar is. Wel zijn er succesingrediënten herkenbaar. Volgens Wolf begint het altijd met een briljant idee dat kan worden samengevat in een eenvoudig zinnetje. Zo'n high concept is bijvoorbeeld 'mannen zijn anders dan vrouwen, en wel hierom', waarmee de mega-bestseller Men are from Mars, Women are from Venus kan worden samengevat.

Duidelijk is dat goede ideeën alleen niet genoeg zijn, en dat het ook draait om slimme marketing- en distributietechnieken. Maar bovenal gaat het om de productiefactor talent. De mensen die de verbinding weten te leggen tussen content en een publiek zijn immers onmisbaar, en schaars tegelijk.
Wolf blinkt uit in anekdotes over de entertainmentwereld. De onderbouwing van zijn theorie over de entertainmenteconomie als geheel komt minder goed uit de verf; de voorbeelden en inzichten over merken en consumentengedrag zijn daarvoor te veel samengeraapt. Echt verrassend is Wolf dus niet. Of het moet zijn dat hij Roel Pieper tipt als degene die de toekomst van de volgende generatie tv-toestellen zal bepalen, en daarmee de manier waarop content wordt verspreid. Pieper was toen nog in dienst van Philips, dat spreekt.

Innoveren met nieuwe media
Redactie: Kees van Kaam, Samsom, 1999. ISBN 9014062184

Alles is nieuw: media, markten, technologie, klanten. Waar moet je op letten om geld te verdienen in zo'n omgeving? Innoveren is het parool, en dit boekwerkje wil daarbij helpen door middel van methoden, checklists, interviews, cases, capita selecta, schema's en grafieken van verschilende auteurs. Geschatte leestijd gezien de dichtbedrukte pagina's: twee dagen.

Elektronisch Zakendoen
Syntens, ISBN 908042983X

'Inspiratie voor het midden- en kleinbedrijf' luidt de ondertitel van deze uitgave van Syntens, Sp.OED en ECP.nl. Veertig cases van zeer uiteenlopende bedrijven, en een lijst met voorbeeldige sites (waarvan sommige al niet meer bestaan) moeten de MKB'er op weg helpen. De inspiratie moet het overigens niet hebben van de Oostblok-achtige vormgeving. Geschatte leestijd: twee uur.

Customer Relationship Management. Een inleiding
Ruud Verduin, Samsom, 1999, ISBN 9014061250

CRM was vroeger de naam van een ministerie. Nu is het een nieuw mysterieus specialisme dat inleiding, uitleg en opheldering behoeft. Al was het maar om buzzwords uit te kunnen wisselen op seminars en congressen. Dit nuttige boekje, leestijd maximaal twee uur, geeft antwoord op wezensvragen als: wat is de waarde van een klant?

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond