Deel dit artikel
-

Boerenkool met WAP

Na hun eerste WAP-plannen deden Frank van Run en Marlein Bomhof naar eigen zeggen 'een stapje terug': SMS kwam in zicht. Inmiddels krijgen zo'n 200.000 gebruikers nieuws per telefoon via hun Future Friday .

Die begindagen…

"We wilden inderdaad graag verder met applicaties voor mobiele apparatuur, en and zag daar op dat moment geen brood in. We zijn voor onszelf begonnen, en één van de eerste producten was een overzicht van golfparken voor handhelds.

Pardon?

"Ja, het bleek dat zo'n negentig procent van bezitters van mobiele apparaatjes ook golfde. Vandaar. Vanuit dit soort applicaties is het idee voor de nieuwsvoorziening van LetsTalk.nl gekomen."

En binnenkort verdwijnt de naam LetsTalk.nl ?

"Ja, maar daar geven we verder niet al te veel ruchtbaarheid aan. Voor de buitenwereld is dat niet zo belangrijk. De nieuwe site gaat op 1 november de lucht in onder de naam Future Friday.com, omdat we ons willen richten op buitenlandse expansie. Ook wordt de focus op zakelijke applicaties steeds belangrijker."

Wat gebeurt er dan met het consumentennieuws?

"Iedereen kan nu nieuws via sms of mail ontvangen, en dat blijven we ook doen. De consumentensite is een uithangbord voor ons. En dat werkt: we hebben nu negen bedrijven aangesloten op onze applicaties, en we testen met een aantal. We leveren vijf applicaties waar een gelaagdheid in zit; van basaal tot meer ingewikkelde tools waarmee bedrijven mobiele interactie kunnen bedrijven met klanten en personeel. Veel bedrijven hebben bijvoorbeeld geen database van 06-nummers van hun klanten. Die kunnen ze via ons opbouwen."

Sms versturen is nog een dure aangelegenheid. Hoe wordt dat gefinancierd?

"Voor de consumentendienst zijn we druk bezig om sms-vertising verder uit te bouwen. Ongeveer dertig procent van de sms-jes wordt nu vergezeld van een advertentie. Onze database is wat dat betreft ook best interessant; 200.000 gebruikers, waarvan tachtig procent NAW-gegevens heeft achtergelaten. Als een adverteerder bijvoorbeeld Ajax-fans tussen de twaalf en de achttien zoekt, dan kan dat. Daarbij komt dat meer en meer adverteerders sms erkennen als nieuw kanaal."

Jullie dachten bij de oprichting in eerste instantie aan wap. Is die gedachte overeind gebleven?

"Ja, maar bij onze start was wap nog zeer onvolwassen, het zou moeilijk worden daar gelijk grote groepen voor te interesseren, niet in de laatste plaats omdat er geen toestellen waren. De impact van sms was nog niet eens echt aan het licht gekomen, dus daar zijn we eerst in gesprongen. Wap komt er nu wel aan, we gaan nu immers niet alleen informatie pushen, maar we willen ook pull kunnen aanbieden. Interactie via de telefoon. We geloven niet in pull via sms, omdat iemand dan weer eerst een code moet invoeren. Wap is daarvoor veel geschikter."

Wat verstaan jullie onder pull?

"Als je bijvoorbeeld een recept over boerenkool met worst binnenkrijgt, als sms-bericht, dan kan de gebruiker er voor kiezen om vervolgens via wap de bereidingswijze en de boodschappenlijst op te vragen."

Voorlopig groeien jullie verder. Lukt het om financierders voor Future Friday.com te interesseren?

"Eerst hebben we het gered met het geld van een informal en van een investeerder die onbekend wenst te blijven. Momenteel hebben we gesprekken met verschillende investeerders, daarvoor hebben we een shortlist opgesteld van partijen met wie we willen werken: we willen slim geld. De reacties zijn tot nu toe in ieder geval positief. We willen deze ronde dit jaar afronden, om daarna de eerste stappen richting het buitenland te zetten." E

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond