Deel dit artikel
-

Booming business

Grote bedrijven als Yahoo en Microsoft vechten om de zakelijke markt voor berichtenverkeer. Jaytown uit Weesp concurreert vrolijk mee.

"Verder dan Yahoo? Nou, zo arrogant willen we ook weer niet zijn", reageert Erik Spin, oprichter en directeur van Jaytown. Toch heeft zijn bedrijfje een product beschikbaar waar in de labs van Yahoo nog druk aan gesleuteld wordt: een instant messenger (IM) voor de zakelijke markt.

Jaytown ging onder de naam Spin! van start in 1997, de naamgever van het bedrijf werkte daarvoor bij Valkieser en Endemol Interactive. "We brachten een IM-tool voor consumenten op de markt, die op de desktop geplaatst werd. Zestig tot zeventigduizend mensen gebruikten het, maar het is het bekende verhaal, het product was gratis, we hebben er toen geen cent aan verdiend."

Veiligheid

Met IM voor de zakelijke markt lijkt Jaytown meer geluk te hebben. Beveiligde communicatie binnen bedrijven staat hoog op de agenda van de CEO en CIO, die met ongenoegen zien hoe de veel onveiliger consumentenversies van deze programma's binnen het bedrijf gebruikt worden. Grote namen als AOL, Microsoft en Yahoo brengen nu zakelijke versies van hun instant messengers op de markt, met strenge beveiliging.

Jaytown heeft zijn Post@-communicator, waarmee momenteel een pilot loopt bij online broker Binck. Tot tevredenheid, aldus Spin. "Ze willen de Post@-communicator niet meer kwijt." De financiële wereld is ook de niche waar Jaytown zich op wil richten, een markt die sterk in handen is van Bloomberg News, dat ook een IM-tool op de markt brengt. De prijs voor het Jaytown-product lijkt goedkoop, basisfunctionaliteiten (voor twintig medewerkers) komen tegen een bedrag van tweeduizend euro. "Voor extra functionaliteiten die we op maat maken wordt dan extra betaald."

Doorbraak

Wordt het booming business, de markt voor zakelijk IM? Spin is behoedzaam, hij heeft de ups en downs de afgelopen jaren meegemaakt. Een jaar geleden telde Jaytown nog zeventien medewerkers, nu zijn het er acht. "De vraag neemt toe, maar ik denk dat een sterke doorbraak wat langer duurt dan mensen nu geneigd zijn te denken." Zal Jaytown het redden tegenover deze grote concurrenten? De bescheidenheid begint wat te verdwijnen. "De functionaliteiten die wij bieden zijn hetzelfde, of zelfs beter." En met enige triomf tegenover het grote Yahoo: "Wij hebben het product al, bedrijven kunnen er mee aan de slag."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond