‘Branded desktoptoepassingen in opkomst’

Het bouwen van een desktoptoepassing, zoals een branded musicplayer, is tegenwoordig vrij eenvoudig. Dit biedt bedrijven veel mogelijkheden, zegt Jan van Boesschoten, directeur van de Nederlandse vestiging van Lightmaker.
Terwijl het niet lang geleden nog een hele klus was om een desktoptoepassing te bouwen, die al dan niet in verbinding staat met internet, kunnen ontwikkelaars tegenwoordig in korte tijd interessante toepassingen bouwen. Dit kan onder meer met Windows Presentation Foundation (WPF), dat ontwikkelaars de ‘tools' biedt om windowtoepassingen te bouwen. Maar ook een partij als Adobe biedt ontwikkelaars (met Apollo) deze tools.
"Wij hebben bijvoorbeeld in vijf dagen met WPF een eigen musicplayer gebouwd," vertelt Van Boesschoten. De player bouwde Lightmaker ‘voor eigen gebruik', maar ook voor bedrijven is het mogelijk zo'n player te bouwen. Bedrijven zouden zo'n player als ‘branded mediaplayer' kunnen aanbieden. Emerce schreef al eerder over adverteerders die hiermee gaan experimenteren.
Een mediaplayer is een voorbeeld van een online desktoptoepassing. Andere voorbeelden die van Boesschoten noemt zitten vooral op het vlak van ‘mediatoepassingen', zoals bijvoorbeeld een tool om foto's te managen.
De applicaties waar Van Boesschoten het over heeft, gaan een stap verder dan widgets/gadgets, die steeds meer opduiken. "Daarmee kun je meestal maar één enkele handeling verrichten."
De Nederlandse vestiging van de van oorsprong Britse internetbouwer Lightmaker loopt binnen het bedrijf voorop wat betreft de bouwen van desktoptoepassingen. De vestiging was verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een sociaal netwerk voor Olympische atleten dat uitsluitend via de desktop is te benaderen.
Voordelen
Wat zijn eigenlijk de voordelen van een desktop internettoepassing boven een toepassing binnen een browser? Van Boesschoten noemt er een aantal, hoewel hij ook toegeeft dat het deels ‘om een onderbuikgevoel' gaat.
Voor bedrijven noemt hij de marketingwaarde, die volgens hem behoorlijk groot is ‘bij aanwezigheid op de desktop.' Ook denkt hij dat ‘voor dingen die een gebruiker heel vaak doet', een desktopapplicatie prettig en handig is. "Ik luister heel vaak naar Kink.fm. Dat doe ik via een internetsite. Liever zou ik daarvoor een applicatie hebben." Een ander voordeel dat hij noemt is dat je een applicatie ook offline kunt gebruiken. Hij noemt de New York Times, die een reader heeft ontwikkeld, als voorbeeld. Als je online bent, haal je de artikelen op. Die kun je vervolgens later offline lezen.
Een ander voordeel is volgens Van Boesschoten dat een desktoepassing meer mogelijkheden heeft dan een toepassing binnen een browser, omdat je meer bronnen van een computer kunt aanspreken.
Dat mensen niet graag een toepassing downloaden, gelooft Van Boesschoten niet. "Kijk maar naar Second Life. Of Google Earth. Als een programma interessant is, dan willen mensen het downloaden."
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
4 Reacties
Maurice
Ligt het aan mij of is heel nederland zo ouderwets bezig? Misschien dat Emerce een artikel kan gaan schrijven over ouwe koeien die weer uit de sloot worden gehaald. Ik denk dat ze vebaasd zullen zijn hoeveel technische oplossingen er al bestaan en 15 jaar geleden al toegepast hadden kunnen worden. Of denken we echt dat de consument nu zo dom is dat ze dit soort toepassingen nu pas begrijpen. Branded desktoptoepassingen is net als de widgets OLDSKOOL nu gaan brands zich verdringen om op een desktops te mogen staan. Ach hebben marketing managers ook weer iets nieuws wat ze aan hun baas kunnen verkopen.
R
@Maurice. Een soortgelijke reactie als die ik nu ga schrijven, had ik ook al bij het artikel over widgets geschreven. Kern: het gaat niet om techniek, die is totaal niet-relevant. Het gaat om de gebruikers en de toepassing. En daar moet een 'momentum' voor zijn. Die was er een paar jaar geleden nog niet (hoewel de techniek klaar was), en is er nu (misschien) w. Daar gaat het om, Maurice, niet om de techniek.
Maurice
@R zeker met je eens bij ons is techniek NIET leidend vindt het alleen grappig hoe lang het duurt voor er een momentum komt bij consument en marketing managers niet alleen met technisch zaken maar ook met trends. maar je hebt absolute gelijk.
thedog
Ik vind het ook een wat nauwe visie. Natuurlijk is het niet techniek die deze ontwikkeling heeft tegengehouden. Techniek is wel relevant maar loopt al mijlenver voor op de toepassing ervan. Dat momentum waar Maurice het over heeft is precies wat ontbreekt. Toevallig vandaag net iets in mijn blog over geschreven: dogslife.web-log.nl