Deel dit artikel
-

Breakeven

Igor Verhoeven (33)
manager Internet Free Record Shop
www.frs.nl

Draait u al break-even met de site?

?We hopen in de loop van dit boekjaar het break-even point te bereiken. Ons boekjaar loopt van oktober tot oktober, dus ergens in de loop van volgend jaar.?

Welke omzet heeft de site de afgelopen drie maanden gegenereerd?

?Ik zou het je graag willen zeggen, maar onze onderneming is nou eenmaal beursgenoteerd, dus daar mag ik geen uitspraken over doen.?

Beste tip?

?Het opzetten van een Internet-site is een integraal project. Het is niet zomaar 'een site bouwen en klaar'. In feite raakt het omschakelen naar e-business alle afdelingen. Het hele logistieke proces in de breedste zin van het woord moet om.?
(RS)

Rupert Jan Homan (45)
algemeen directeur MicroWarehouse
www.microwarehouse.nl

Draait u al break-even met de site?

?We passeerden vrijwel direct het break-even point, vooral omdat het concept in Amerika al was toegepast en wij daar dus praktisch geen kosten aan hadden.?

Welke omzet heeft de site de afgelopen drie maanden gegenereerd?

?Daar mag ik als directeur van een beursgenoteerde onderneming geen uitspraak over doen. Voor 2000 verwachten we dat het tien procent van de totale omzet is.?

Wat was uw truc om van de site een succes te maken?

?We verspreiden jaarlijks drie miljoen gidsen onder Nederlandse bedrijven. Het probleem is toch om de site onder de aandacht te brengen. Het was dus één simpele opdracht: zet de URL op elke bladzijde in de gids. We hebben nu enkele tienduizenden unieke bezoeken per maand, waarvan twintig tot dertig procent iets koopt. Opvallend is dat veertig procent van de bestellers nieuwe klanten zijn. Verder zien we ook een stijging in het gemiddelde orderbedrag.?

Veel last van de concurrentie?

?Ik neem de concurrentie heel serieus; ik heb een scout in dienst die kijkt wat er gaande is op het web.
Verder heb ik onderzoek laten doen naar wat mensen een attractieve site vinden. Dan blijkt dat men een site wil waar men gemakkelijk de weg vinden en waar men zich thuis voelt. Daarom ben ik ook bezig om zo'n keurmerk van de Consumentenbond te krijgen. Iedereen denkt dat het Internet een jonge business is, maar wij gaan het gevecht met de jonge honden graag aan. Een tikkie terug, ja.? (AvE)

Jeff Visser (27)
oprichter Flexlease
www.flexlease.nl

Draaien jullie al break-even met de site?

?We zijn natuurlijk nog maar een paar maanden in de lucht, maar we willen halverwege het jaar 2000 het break-even point bereiken.?

Wat is jullie maandelijkse omzet?

?De website heeft de afgelopen maanden rond de drie miljoen omgezet, waarvan ongeveer de helft door zakelijke klanten. Wij ontvangen daar een provisie op. Door samenwerkingsverbanden aan te gaan met portals, zoals nu bijvoorbeeld Freeler, willen we onze klantengroep snel uitbreiden.?

Beste tip?

?Het opzetten van een goedlopende eigen website is voor de meeste bedrijven een langdurig traject met enorme kosten. Voor veel grotere retailers is het daarom veel efficiënter zich aan te sluiten bij retailportals als Veiling.com en andere virtuele winkelcentra. Wij zorgen voor de grote bezoekersaantallen, en in ruil voor een geringe marge kunnen bedrijven via dit virtuele filiaal heel gemakkelijk restvoorraden kwijtraken. Megapool is bijvoorbeeld een grote klant van ons.? (RS)

Draait u al break-even met de site?

?Nog niet, maar dat komt omdat we nog even door willen investeren. Binnen nu en een jaar denken we met de website in de huidige vorm het break-even point te hebben bereikt. Overigens gaan we het concept ook in het buitenland neerzetten.?

Wat is jullie maandelijkse omzet?

?Die loopt op het ogenblik in de enkele tonnen per maand. Omdat we voorlopig nog even in service willen investeren gaan we daar dus weer mensen voor aantrekken.?

Beste tip?

?Een Internet-ondernemer moet nooit vergeten dat de uiteindelijke doelstelling het communiceren is met mensen, met individuen. Techniek is alleen maar een middel. Het gaat uiteindelijk niet om het gebruik van cookies en dergelijke technische applicaties, maar om het investeren in een persoonlijke relatie tussen de website en de individuele gebruiker. Het Internet is een middel om je dienstverlening te optimaliseren. Het gaat om de klant.? (RS)

Gert-Jan Bruinsma (31)
directeur-oprichter van Bookings.nl
www.bookings.nl

Draait u al break-even met de site?

?Wij zijn begin 1997 begonnen met onze website, en begin 1998 bereikten we het break-even point.?

Wat is jullie maandelijkse omzet?

?We draaien voor Nederland een omzet van ongeveer een miljoen per maand. Binnenkort openen we een kantoor in Singapore, en we zijn bezig in België, Oostenrijk, Frankrijk, Duitsland, Engeland, Italië en Ierland. We werken met licentienemers.?

Beste tip?

?Hou het eenvoudig. Gebruik geen toeters en bellen maar concentreer je op je doelstelling en het helder communiceren van je propositie aan de gebruiker. Voor ons bedrijf zijn bezoekers erg belangrijk. Adverteer dus veel, en vooral op het Internet.?
(RS)

Rob Oostveen (51)
initiatiefnemer van Smulweb
http:/www.smulweb.nl

Draait u al break-even met de site?

?Het duurt ongeveer twee jaar om virtuele communities als Smulweb winstgevend te maken. Het geheim van Smulweb is dat de gebruikers binnen een concept hun eigen omgeving creëren. De gemiddelde bezoektijd van de Smulweb-site is maar liefst 45 minuten. Voor bedrijven biedt dat een uitstekende context om met onze bezoekers in gesprek te gaan, waarbij het duidelijk is dat buttons en banners passé zijn. Smulweb is door ons in eerste instantie als een showcase communitybuilding neergezet, maar begint steeds meer corebusiness te worden.?

Wat is jullie maandelijkse omzet?

?Dat is niet zo eenvoudig te zeggen.?

Beste tip?

?Realiseer je dat de gebruiker op het Internet de baas is. Daarom is het van essentieel belang omgevingen te creëren waarin de gebruiker zich thuisvoelt. Dit kun je het beste doen door de gebruiker binnen een bepaald concept zoveel mogelijk vrijheid te geven om zijn eigen omgeving in te richten. Onze gebruikers geven recensies over restaurants, maken hun eigen winkelpagina's, enzovoort enzovoort. Het gaat allemaal om de communicatie.?(RS)

Mark Götz (34)
mededirecteur van Veiling.com
www.veiling.com

Draaien jullie al break-even met de site?

?We zijn natuurlijk nog maar een paar maanden in de lucht, maar we willen halverwege het jaar 2000 het break-even point bereiken.?

Wat is jullie maandelijkse omzet?

?De website heeft de afgelopen maanden rond de drie miljoen omgezet, waarvan ongeveer de helft door zakelijke klanten. Wij ontvangen daar een provisie op. Door samenwerkingsverbanden aan te gaan met portals, zoals nu bijvoorbeeld Freeler, willen we onze klantengroep snel uitbreiden.?

Beste tip?

?Het opzetten van een goedlopende eigen website is voor de meeste bedrijven een langdurig traject met enorme kosten. Voor veel grotere retailers is het daarom veel efficiënter zich aan te sluiten bij retailportals als Veiling.com en andere virtuele winkelcentra. Wij zorgen voor de grote bezoekersaantallen, en in ruil voor een geringe marge kunnen bedrijven via dit virtuele filiaal heel gemakkelijk restvoorraden kwijtraken. Megapool is bijvoorbeeld een grote klant van ons.? (RS)

Deel dit bericht

1 Reactie

Marnix van Smeden

Een van de meest fascinerende zaken van on-line handel vind ik, dat iedereen ervan overtuigd is dat we globaal gezien meer gaan besteden, omdat het aanbod makkelijk is en toegespitst op individuele wensen. Mijn vraag is nu: zijn er cijfers bekend over verschuiving van de handel? Verliezen traditionele partijen marktaandeel (bijv. worden er in boekhandels minder boeken verkocht?) aan de nieuwe e-bedrijven? met vriendelijke groet

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond