Deel dit artikel
-

Breedband Azië: lage prijzen door conglomeraten

De lage prijzen voor breedband-internet in Azië worden mede mogelijk gemaakt doordat de aanbieders ervan conglomeraten zijn. Die beschikken over andere inkomstenstromen naast die uit breedband, zoals die van tablet-pc's of 'connected devices', die toenemen met de groei van breedband. Dat stelt Forrester Research in een nieuw onderzoek.

De lage prijs en hoge penetratiegraad voor breedband-internet in Zuid-Korea en Japan, in vergelijking met de VS en in mindere mate Europa, zijn veroorzaakt door een prijsoorlog van nieuwkomers op die markt. Maar die prijs wordt mede mogelijk gemaakt doordat de bedrijven deel uitmaken van conglomeraten. Die beschikken over andere inkomstenstromen die toenemen met de groei van breedband, aldus het recente Forrester -onderzoek "Broadband Lessons from Asia".

De Japanse breedband-aanbieders Yahoo! BB en Sony's SONET en het Koreaanse Hanaro maken allen deel uit van een conglomeraat waarvan andere onderdelen profijt hebben van breedband-groei. Zo zorgt de groei van breedband voor extra advertentie-inkomsten bij Yahoo!, voor de extra verkoop van Airboard tablet-pc&#39 en online PlayStation 2-consoles bij Sony en kunnen de belangrijkste aandeelhouders van Hanaro – LG Electronics en Samsung – daardoor meer connected devices verkopen.

"Door dit businessmodel zijn zij zelfs bereid breedband met verlies te verkopen, als daardoor veel meer omzet uit advertenties of de verkoop van devices wordt gedraaid", zegt Forrester-onderzoeker Jed Kolko. Kolko raadt Amerikaanse bedrijven aan een soortgelijke strategie te volgen. Zo zou Microsoft in de visie van Forrester forse kortingen voor breedband terug kunnen verdienen, doordat veel nieuwe breedband-klanten vervolgens hun besturingssystemen en computers zullen upgraden.

De prijsoorlog in Oost-Azië begon eind jaren negentig toen het Zuid-Koreaanse Hanaro Telecom ADSL ging aanbieden voor 25 dollar per maand, waardoor de nationale telco Korea Telecom zijn prijzen fors moest verlagen. Inmidels beschikt de helft van alle Zuid-Koreaanse huishoudens over breedband, een niveau dat de VS volgens Forrester op zijn vroegst in 2006 zullen halen. Vorig jaar bracht Yahoo! BB Japan ADSL op de markt voor dertig dollar per maand, de helft van de toenmalige prijs van de nationale maatschappij NT&T. Die moest in de kortingenstrijd meegaan.

Deel dit bericht

1 Reacties

Serge van Tuil

Enigszins een schot voor open doel, maar de trend wijst nog niet echt die richting in. Het feit dat nog weinig grote ondernemingen zich hiertoe geroepen voelen, zegt feitelijk voldoende. Om tot synergische integratie binnen een conglomeraat te komen, dient integraal de bedrijfsvoering herzien worden. Een telco poot opzetten is meer dan een paar linen uitgooien. Koppeling van verkoopkanalen aan de activiteiten en ondersteuning daarvan, evenals client service zijn items die daarbij van essentieel belang zijn. Ik zie deze progressieve benadering in deze economische tijden in Nederland nog niet echt van de grond komen. Immers, waarom koopt niemand bijv. UPC? Wat vinden jullie?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond