Deel dit artikel
-

Bright Alley verwacht spoedig winstgevendheid

NOB-onderdeel Bright Alley verwacht op korte termijn winstgevend te worden. Het heeft de afgelopen maanden een reorganisatie doorgevoerd waarbij van de negentig arbeidsplaatsen er veertig verdwenen. "Het huis is nu op orde", zegt interim-directeur Erik Hallers.

Bright Alley is voortgekomen uit NOB Interactive, de tak van het Nederlands Omroepproduktie Bedrijf die zich richtte op wat toen nog 'nieuwe media' werd genoemd. Vorig jaar volgde een naamswijziging en kreeg Bright Alley de taak om zowel de creatieve kant als het faciliteren voor zijn rekening te nemen. Interim-directeur Hallers: "We hebben die omslag goed gemaakt. We zijn alleen vergeten om de naamswijziging ook duidelijk aan de buitenwereld uit te leggen. Het bedrijf werd nog teveel gezien als het oude NOB Interactive."

Begin dit jaar werd de doelstelling bijgesteld, Bright Alley werd gesplitst in een creatieve afdeling en een facilitair onderdeel (o.a. webcasting, hosting). Het laatste onderdeel werd samengevoegd met het NOB, het creatieve gedeelte – het huidige Bright Alley – werd in de etalage gezet. Over de verkoop wil Bright Alley geen mededelingen doen.

Bright Alley bestaat nu uit de twee afdelingen: 'interactieve educatie' (e-learning en interactieve trainingen) en 'interactieve communicatie' (ondermeer websites ontwerpen). Onder de laatste afdeling valt ook CC/Interactive voor e-mail marketing. Behalve met een focus op deze aandachtsgebieden probeert Bright Alley zich ook te onderscheiden door een positie in te nemen tussen 'de conceptmakers' en de 'technologiebedrijven'. "Die twee kunnen vaak niet met elkaar praten", verduidelijkt Hallers. "Wij combineren ze. We slaan een brug tussen beide werelden."

Begin van het jaar viel de zaak stil bij Bright Alley , "na het verrichten van een grote klus", aldus Hallers. De markt zat niet mee, iets waar reclame- en webbureaus ook hinder van ondervonden, bovendien was Bright Alley 'ingezakt'. Hallers kwam in mei bij Bright Alley. "Mijn taak was het om op de winkel te passen, maar natuurlijk moest het bedrijf ook weer winstgevend worden. " Hallers zegt dat "er fouten gemaakt" zijn. "Over het geheel genomen hebben bureaus klanten meer beloofd dan ze hebben gekregen. Er is ook geen aandacht besteed aan de verwachtingen bij klanten, deze verwachtingen moeten 'gemanaged' worden, zodat niet achteraf de teleurstelling optreedt die nu vaak te zien was."

Eerder deze week werd de omzetontwikkeling voor dit jaar onder de loep genomen, de verwachtingen waren in mei opgesteld, toen Bright Alley zich opmaakte voor minder goede tijden. Hallers: "We zitten op schema, maar ik ben nog niet tevreden, we draaien nog te weinig omzet." Hetzelfde geldt volgens hem voor de kosten, die zijn omlaag gegaan, maar naar zijn zin nog niet genoeg. Toch heeft Bright Alley volgens hem winstgevendheid binnen bereik. "Eind dit jaar verwachten we in de buurt te komen", zegt hij, maar ook: "Eind dit jaar verwachten we winstgevend te worden".

Het besparen op kosten betekende ondermeer een inkrimping van de organisatie. Werkten er eind vorig jaar nog tussen de 80 en 90 mensen bij Bright Alley, inmiddels is het personeelsbestand teruggebracht tot 50 mensen. Hallers: "Er zijn geen gedwongen ontslagen gevallen, afgezien dan van degene die niet bleek te functioneren. Mensen gingen vanuit zichzelf op zoek naar ander werk." Nieuw personeel wordt er niet meer aangenomen, vertelt Hallers. "Ik sluit een nieuwe reorganisatie ook niet uit."

"Er is vanaf begin dit jaar hard gewerkt om het huis op orde te krijgen", zegt Hallers. "We kijken kritisch naar aspecten zoals het aansturen van de organisatie en de manier waarop het projectmanagement werkt. Er is sprake van verzakelijking, dit in tegenstelling tot het eerdere opportunisme van de internetwereld, dat ook binnen NOB Interactive terug te zien was." Belangrijk is het volgens Hallers om klanten langer vast te houden. "Het verbaast me dat het bij veel internetbureaus geen prioriteit heeft. Ik wil meer energie steken in het versterken van de loyaliteit, zowel van het bureau ten aanzien van de klant als andersom."

Recent kondigde het NOB een reorganisatie aan waarbij ongeveer vierhonderd arbeidsplaatsen verloren zullen gaan. Het NOB wordt opgedeeld in drie bedrijven, een multimedia-uitzendbedrijf, een aparte groep commerciële bedrijven en een vastgoedbedrijf. De tweede en derde loot van de stam worden verkocht met als doel zelfstandig een steviger concurrentiepositie te verwerven. Het multimedia-uitzendbedrijf blijft eigendom van de staat. Volgens het NOB heeft de huidige reorganisatie geen invloed op Bright Alley.

Deel dit bericht

4 Reacties

kritisch

Het was zo een prettige werkgever dat 40 man vanuit zichzelf een andere baan zijn gaan zoeken…!? Makkelijk zo een reorganisatie zonder gedwongen ontslagen. Ik ken wel een paar bedrijven die hier jaloers op zijn: KPN, UPC, MM, LB, PI …. Beetje raar verhaal!

wishfulthinking

Hmmm, ik hoor toch andere geluiden vanuit de werkvloer. Ik proef wishful thinking en borstklopperij van deze meneer.

facilitair

Ik vraag me af hoe de NOS tegenover het plan van het NOB staat om zelf aan concepting te doen. Van oudsher verlangen de omroepen van het NOB vooral facilitair te zijn en zich niet te gaan bemoeien met de inhoud. Je moet wel stevig in je schoenen staan als je je grootste klant durft te gaan beconcurreren. Kan verkeerd aflopen. Die "brug zijn" tussen concept en technologie is leuk bedacht maar zie ik als een slechte strategie voor specifiek dit bedrijf. En waarom wil men niet reageren over de verkoop van Bright Alley? Omdat er al een jaar lang geen koper gevonden kan worden misschien?

Richard

Geen gedwongen ontslagen… MY ASS! Overal waar Hallers binnendringt wordt met de botte bijl rondgehakt. Geen genade. Menselijkheid wijkt voor bedrijfsvoering. En ik kan het weten. (ingekort door de redactie)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond