Deel dit artikel
-

Britten verwachten golf van spam voor MMS en Instant Messaging

Britse telecom-deskundigen verwachten vanaf de tweede helft van 2003 een groeiende golf van spam voor MMS en Instant Messaging (IM). Interoperabiliteit en de komst van derde partijen die MMS verzenden zullen de prijs van deze berichten doen dalen. IM-spam zal groeien door de groeiende populariteit van IM op mobieltjes en organisers.

Grootste belemmering voor dubieuze partijen om MMS-spams te versturen, is momenteel de prijs van het versturen van een MMS-bericht. Maar met de komst van interoperabiliteit (het verzenden van MMS-jes tussen verschillende operators) en de komst van derde partijen die MMS op hun netwerken versturen, zal de prijs volgens veel deskundigen flink dalen.

Wanneer operators hun netwerken openstellen voor derde partijen, zullen die de MMS-berichten in bulk kunnen inkopen, zo verwacht analist John Delaney van het Britse onderzoeksbureau Novum. Interoperabiliteit en het openstellen voor derde partijen, worden voor verschillende Europese marken in de loop van 2003 verwacht.

In het Verenigd Koninkrijk is de eerste, bescheiden golf van MMS-spam rond Valentijnsdag voorzien. Daar bezit is inmiddels één op de twintig telefoons geschikt voor het ontvangen van MMS, zo schrijft de The Guardian. Met kerst verstuurde Carphone Warehouse al een MMS-kaart naar Vodafone Live-klanten. Dat gebeurde op basis van opt-in, maar maakt duidelijk dat kleinere operators hiertoe ooit kunnen overgaan, meent Britse krant.

Ook Instant Messaging ontkomt volgens kenners niet aan de ongewenste reclameberichten. Voorlopig blijft dat beperkt tot een enkel ongewenste spambericht in een chatbox. Wanneer echter telefoons en organisers met IM-functionaliteit voldoende aanslaan, wordt het ongetwijfeld een doelwit van spammers, meent analist Delaney.

In Nederland hebben we minder last van SMS-spam, en waarschijnlijk ook van MMS-spam, dan in het Verenigd Koninkrijk. Dat eerste komt vooral omdat operators na klachten van consumenten aan mobiele marketeers de directe toegang tot de zogeheten SMS-c (de SMS-centrale) ontzeggen, waardoor die geen SMS-berichten meer kunnen verzenden. Hoewel dat laatste voorkomt dat een 'marketeer-cowboy' al te lang met spam kan doorgaan, kan de in korte tijd aangerichte schade toch groot zijn.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond