Deel dit artikel
-

Bruna start ‘digitaal platform’

Winkelketen Bruna zal nog dit kwartaal een digitaal leesplatform lanceren. Hiermee wil men onder meer tegenwicht bieden aan Amazon, zo blijkt uit een zaterdag gepubliceerd interview in NRC Handelsblad.

Bruna verkoopt al wel losse e-books via de site, maar heeft nog geen eigen tablet of applicaties voor tablets en smartphones. Later dit jaar zal daar verandering in komen met een digitaal leesplatform, ook al met het oog op de mogelijke komst van Amazon op de Nederlandse markt. Wat het precies gaat worden, is nog niet duidelijk, hoewel directeur Peter Brouwer in NRC Handelsblad lijkt te verwijzen naar een app. ‘De consument wil het gevoel hebben klant van Bruna te zijn, maar hij wil ook lezen op de drager die hij zelf kiest, of het nu een iPad of iets anders is.’

Brouwer praat in het interview vooral over de verkopen in de fysieke winkels. In de twee dagen na het regeerakkoord, met het plan voor een inkomensafhankelijke zorgpremie en beperkte hypotheekaftrek, duikelde in 380 Bruna-winkels de omzet met tientallen procenten. De verkoop van tijdschriften, boeken en schrijfwaren – een combinatie met Bruna als marktleider – is een perfecte indicator van het consumentenvertrouwen. ‘De grilligheid van de Haagse politiek kun je één op één naast de cijfers van de retail leggen.’

De verschuiving naar online is volgens Brouwer fact of life. ‘Niet nostalgisch over doen, ga ondernemen. We zien dat het kan. De positieve associatie van de consument met Bruna zien we ook online. Je moet de bricks combineren met de clicks. Elektronicasite Coolblue opent nu ook winkels. En Albert Heijn heeft niet voor niets bol.com overgenomen.’

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond