Deel dit artikel
-

BSkyB bouwt sportportal met Sports Internet Group

British Sky Broadcasting (BSkyB) , de Engelse commerciele tv-maatschappij, heeft Sports Internet Group opgekocht voor een bedrag van 300 miljoen pond. BskyB, dat zich ondermeer bezighoudt met televisie programma's en live uitzenden van voetbalwedstrijden, wil de grootste sportportal op het internet worden. In het afgelopen jaar is het aantal internetabonnees van BSkyB gestegen van 1,1 miljoen naar 3,4 miljoen mensen.

Sports Internet Group is interessant voor BSkyB, omdat het bedrijf gespecialiseerd is in het verzorgen van verschillende diensten op het Internet. Het bedrijf heeft bijvoorbeeld het beheer en exploitatie van de sites van twaalf voetbalclubs in de Premier League in handen. De sites van onder andere West Ham United , Aston Villa , en Leeds United , maar ook de websites van de net gepromoveerde clubs uit de First Division zijn in het bezit van Sports Internet Group.

Verder is Sports Internet Group interessant voor BskyB vanwege het feit dat het bedrijf eigenaar is van de planetfootball.com site, de Surrey Group , een bedrijf dat weddenschappen van voetbalsupporters registreert en de fans uitbetaalt en de Opta Index, een bedrijf dat verantwoordelijk is voor de voetbalstatistieken in Engeland.

Tony Ball, directeur van BSkyB, zegt: "De overname van Sports Internet Group is een belangrijke stap voor ons om onze doelen te bereiken. Het bedrijf heeft een stabiele structuur, originele content, veel abonnees en potentie om op het gebied van e-commerce enorm te groeien."

Ondertussen probeert BSkyB zijn positie op de televisiemarkt te verstevigen. Binnenkort wordt er in Engeland onderhandeld over de televisierechten van de voetbalwedstrijden. BSkyB kocht in 1996 de rechten om Premier League-wedstrijden live te mogen uitzenden, maar het contract loopt volgend seizoen af. BSkyB moet de strijd aan gaan met concurrent NTL, een kabelmaatschappij. Voordat het bestuur van de Premier League de rechten toekent aan een partij, kijkt ze naar de mogelijkheden die een partij heeft om de wedstrijden te promoten. Sports Internet Group heeft contracten om sites van topclubs te beheren. Als BSkyB de strijd wint, mag de zender 60 tot 66 wedstrijden per seizoen live uitzenden.

In de afgelopen negen maanden is de winst van BskyB gedaald van $234 miljoen naar $78 miljoen. Volgens het bedrijf komt dat door de kosten die gemaakt zijn bij het binnenhalen van abonnees. BSkyB heeft op dit moment 4,2 miljoen abonnees, waaronder 3,4 miljoen internetabonnees.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond