Budget voor zoekmachinemarketing stijgt

Het budget voor zoekmachinemarketing kent een stijgende lijn voor het komende jaar. Respectievelijk 57 en 51 procent van de adverteerders geeft aan dat de budgetten voor SEA en voor SEO in 2013 stijgen ten opzichte van dit jaar.
Dar zijn enkele resultaten uit de DM Barometer Special: Zoekmachine marketing van vakorganisaties DDMA, NIMA, OMG/Mailmedia en Tijdschrift voor Marketing.
Meer dan de helft van de adverteerders geeft aan dat het budget voor SEA (search engine advertising) in 2013 stijgt of flink stijgt ten opzichte van dit jaar. De bureaus zijn iets enthousiaster. Ruim de helft schat in dat het budget voor SEA bij haar klanten in 2013 zal stijgen of flink zal toenemen.
Op dit moment budgetteren de meeste adverteerders 1 tot 2500 euro per maand voor SEA. Dit budget is tussen vijf en vijfentwintig procent van het totale marketingbudget bij 65 procent van de adverteerders.
In het geval van het budget voor SEO (search engine optimization) geeft 51 procent van de adverteerders een stijging danwel een flinke stijging aan voor 2013. De bureaus verwachten een grotere stijging. De meeste adverteerders investeert tot vijfhonderd euro per maand aan SEO. Bij 57 procent van de adverteerders is dit budget minder dan vijf procent van het totale marketingbudget.
Nog wat cijfers: iets meer dan de helft van de adverteerders beheert SEA campagnes volledig of gedeeltelijk zelf, en tachtig procent voert SEO volledig of gedeeltelijk zelf uit. Adverteerders houden SEO dus meer in eigen beheer dan SEA. Het verschil zit voornamelijk in dat SEO meer gedeeltelijk zelf wordt uitgevoerd (56 vs. 30 procent).
Naast de adverteerders, zijn er ook vragen aan de bureaus gesteld. Bijna alle bureaus adverteren op Google (94 procent) voor haar klanten. Facebook en LinkedIn volgen met respectievelijk 68 en 47 procent. Webanalytics en SEO-tools zijn de meest gebruikte tools door bureaus ten behoeve van de zoekmachine marketing activiteiten (91 en 88 procent). Het opslaan van SEM-data in systemen als CRM, CMS en/of andere (interne) systemen zou voor 67 procent van de bureaus een belangrijke innovatie zijn.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Arnoud
Mooie cijfers, maar het is natuurlijk geen verassing meer dat steeds meer budget naar de meest kosten efficiënte manier van online marketing gaat… 🙂
Het lijkt mij dat je begint om ervoor te zorgen dat iedereen die in Google naar je bedrijf/merk/product/dienst op zoek is, zo eenvoudig mogelijk je website te laten vinden.
Het is dan ook onbegrijpelijk dat er nog steeds (grote) merken zijn die een zwakke of geen AdWords campagne hebben of nauwelijks met SEO bezig zijn.
Maar goed, we gaan de goede kant op!!
R ten Dolle
@Arnoud
We gaan zeker de goede kant op!
En het is goed dat we zelf ook veel SEA en SEO toe kunnen passen.
Zelf kunnen we ook een heleboel doen om beter gevonden te worden. Er zijn zoveel mogelijkheden..
Wolter Tjeenk Willink
Mooie cijfers inderdaad, maar ik zet wel vraagtekens bij de validiteit van de cijfers. Met een N=92 en een onderverdeling daar binnen tussen kleine en grote adverteerders enerzijds en bureaus anderzijds geeft het slechts een indicatie van de huidige ontwikkelingen binnen zoekmachinemarketing en het budgetaandeel in de overall marketingmix naar mijn idee.
Had dit onderzoek graag in bredere context uitgevoerd gezien i.s.m. bijvoorbeeld diverse online marketingblogs en bijv. het IAB. Dan heb je toch een breder beeld van de markt. Desalniettemin een positieve uitkomst uiteraard!