Buitelaar naar Sanoma; Hania naar TomTom

Twee markante figuren uit de mediamarkt vinden nieuw emplooi: Michiel Buitelaar stapt na een kort verband bij Endemol over naar Sanoma. Simon Hania verlaat na een langjarig huwelijk Xs4all voor TomTom.
[Om 20.30 uur aangevuld met citaten Buitelaar.]
Per 15 augustus treedt Michiel Buitelaar (45) als Chief Operations Officer Digital Media in dienst bij Sanoma Uitgevers.
Buitelaar vervangt Paul Molenaar die vertrok om meer tijd aan zijn gezin te kunnen besteden. De nieuwe operationele chef wordt verantwoordelijk voor alle digitale media activiteiten van het mediaconcern Sanoma in Nederland, dus ook voor Ilse Media. Daar treft hij Joris van Heukelom die recent bij Ilse begon als directeur. Met hem heeft Buitelaar nog samengewerkt. Buitelaar was jarenlang het gezicht gaan KPN voor het vaste net en later de consumentenmarkt, Van Heukelom was er kortstondig voor media.
Buitelaar is een directeur met kennis van marketing en techniek die een opvallende verschijning was bij Ben, Orange, KPN en het laatst Endemol. Momenteel staat er op het visitekaartje van Buitelaar ‘Senior Executive Director Endemol’. Dat bleek geen gelukkige keuze. Hij heeft deze functie minder dan een jaar vervuld.
"Het bleek toch niet helemaal de functie die bij me past. Het had zijn aardige kanten maar uiteindelijk ben ik liever operationeler bezig. En dat kun je niet veranderen. Ik had te maken met Endemol zoals het was ingericht. Het had leuke kanten maar niet genoeg", verklaart Buitelaar.
Wel erg kort? "Ik vind dat zelf ook. Dat is een reden dat over het aanbod wel lang heb lopen wikken en wegen. Het staat niet fraai. Maar uiteindelijk telt het plezier in het werk zwaarder dan de opbouw van een perfect c.v."
Buitelaar vormt samen met directievoorzitter Dick Molman en de operationele baas voor drukwerk Henk Scheenstra het directieteam van Sanoma Uitgevers. Molman in het persbericht: "Wij zijn ervan overtuigd dat Michiel, met zijn visie en brede relevante ervaring in onze branche, de juiste persoon is om verder inhoud te geven aan onze multimediale ambities en strategie."
Gisteren nog liet Molman weten dat er toenemende druk van de markt is om publicaties met reclame te financieren. Op internet is dat al heel dominant, maar dat vindt ook plaats in gedrukte media.
Mr. Xs4all weg
Van de genoemde banen van Buitelaar duurde die van directeur bij KPN het langst. Hij was daar verantwoordelijk voor de internet en tv-activiteiten, waaronder voor Planet, Het Net en indirect ook Xs4all. Daar werkte Buitelaar samen met Simon Hania die nu naar TomTom gaat. Hania was 8,5 jaar werkzaam voor Xs4all, en daarvoor bij (deelnemingen van) KPN.
Als technisch directeur van Xs4all was Hania behalve op technisch gebied op tal van aanpalende terreinen een ‘opinion leader’ voor internet binnen Xs4all en KPN, maar ook voor de markt als geheel. Waar het moeilijk werd, kwam Hania ten tonele om rustig uit te leggen hoe de vork in de steel zit.
Die rol, zegt hij bij zijn vertrek, wilde hij niet eeuwig vervullen: "Loskomen van Xs4all is bepaald lastig voor me, maar om nu ‘docter Klavan van internet’ te worden leek me ook geen goed plan."
Bij Tomtom, net met TeleAtlas, zal Hania minder een rol in de schijnwerper vervullen: "Ik zal daar verantwoordelijk worden voor ‘Content Delivery’. Dat is alles wat er aan technologie en bijbehorende operatie nodig is om allerlei diensten toe te voegen aan het aanbod in de markt."
Bij Xs4all wordt Patrick Kinders de nieuwe technisch-operationele directeur. Woordvoering wordt geen taak voor hem. Kinders komt van Xs4all-moeder KPN.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
8 Reacties
kabouter plof
Wie gaat Buitelaar vervangen?
kabouter plof
Wie gaat buitelaar vervangen bij Endemol?
WillemM
Kabouter, volg je de media wel. lijkt me duidelijk wie daar komt te zitten. Vaak zie je dat er eentje gaat, dan nog een en dan wordt de stoelendans duidelijk. 🙂
FlorisR
Nou WillemM, wie wordt het dan? Ik volg de media blijkbaar niet
kabouter plof
Ja zeg willem, vertel dan! wie volgt deze gast op? als je het niet weet, zeg dan niets.
Carina
Mijnheer Bakker, ik ken Kater niet, maar volgens mij moet u deze site niet gebruiken om persoonlijke vetes met hem uit te vechten. Volgens mij is dit niet de eerste keer dat hij het in uw ogen moet ontgelden.
kabouter plof
Bakker heeft er een kater aan overgehouden dat is duidelijk. maar dit is off-topic. Gaarna on-topic. Buitelaar weg, dat is duidelijk! en nu? mijn hoop is op willem gevestigd. willem, geef je info prijs 🙂
Boris Jetslag
Ilse media opheffen zou een eerste verstandige actie zijn. Een lege naam, leeg merk en totaal overbodig. Makkelijker om alles onder Sanoma te laten vallen.