Deel dit artikel
-

Business model BT niets nieuws voor KPN

Het nieuwe business model dat de CEO van British Telecom, Ben Verwaayen, maandag presenteerde is niks nieuws voor KPN. De gerichtheid op de core business en de terugkeer naar de fundamenten van de business worden volgens analisten al sinds vorig najaar door KPN gepredikt.

De noodlijdende Britse telecomgigant maakte haar strategie voor het komende jaar openbaar. Deze strategie is gericht op het terugdringen van de schuldenlast van 13,6 miljard pond (22,1 miljard euro). BT streeft naar grote tevredenheid bij haar klanten en versterking van de financiële discipline. Het bedrijf wil bovendien e-centric worden: door e-business moet de efficiëntie flink verbeteren. Tot slot moeten verliesgevende activiteiten buiten Groot-Britannië binnen drie jaar winstgevend worden.

Volgens telecomanaliste Lyonne Peperkamp van IDC Benelux doen de plannen denken aan de strategie van KPN Telecom en andere telco's. "De grote trend is return-on-investments, de enorme investeringen moeten eindelijk geld opbrengen. Ook KPN richt zich op de core business: voice, data-ip en mobiel. KPN concentreert zich op Nederland, België en Duitsland en wil geen grote Europese speler meer zijn."

Peperkamp denkt dat KPN zich verre moet houden van de grote plannen die de Britten hebben met breedband-internet. BT wil het snelle internet aanbieden zonder tussenkomst van een ISP. "Een provider als XS4all heeft een zodanige naam dat het wel heel dom zou zijn van KPN om dit zelf direct aan te bieden."

Verwaayen, die hiervoor bij het Amerikaanse Lucent en KPN werkte, staat voor een loodzware klus. Voor BT was 2001 het moeilijkste jaar uit haar bestaan. De Britten investeerden miljarden in 3G-mobiele telefonie zonder daar voorlopig iets van terug te zien. Om een deel van de schuld af te lossen besloot BT die divisie te verzelfstandigen en naar de beurs te brengen. Analisten zijn kritisch omdat het de enige groeidivisie is.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond