Deel dit artikel
-

‘Cadeaubon’ voor Internet-betalingen

Twee ex-Rietveld-studenten staan op de Internet in Business-beurs met hun nieuwe, gepatenteerde betaalmiddel voor Internet: de Internetcheque (IC) . Een papiertje dat door de combinatie van een chequenummer, een transactiecode en een controleboodschap de consument 'geld' in handen geeft om betalingen te doen via het web.

Het principe lijkt op een cadeaubon of een prepaid telefoonkaart, vertelt Erik Vos, een van de bedenkers. Iemand die de IC in handen krijgt, kan aankopen doen op een site die betalingen met de IC accepteert.

De consument selecteert het product dat hij wil hebben, en kiest bij het afrekenen voor de optie IC. Hij tikt het bonnummer in een venstertje. Op de site verschijnt dezelfde controleboodschap die ook op de bon gedrukt staat. Vervolgens krast de klant een transactiecode tevoorschijn op de bon, en vult ook dit nummer in. Daarna is de betaling geregeld (mits het product niet duurder is dan de waarde die de bon heeft) en hoeven alleen nog aflevergegevens ingevuld te worden.

Cruciaal voor het succes is niet alleen dat e-shops de Cheque accepteren, maar ook dat consumenten de IC in handen krijgen. Dat zou kunnen door samenwerking met bestaande cadeaubon-systemen. De bedenkers hebben grote verwachtingen van de marketing-potentie van de bon, bijvoorbeeld als relatiegeschenk.

Het distributieprobleem is voorlopig nog niet opgelost, mede omdat het initiatief nog jong en volop in ontwikkeling is. Volgens Vos zijn veel potentiële partners, waaronder Shop.nl, geïnteresseerd. 'We hebben een beperkte mailing gestuurd, en als ze het systeem hebben getest, hebben we meteen een afspraak.'

De IC is geheel in eigen beheer ontwikkeld, omdat eventuele partners er weinig heil in zagen, vertelt Vos. "Als je je creativiteit verlegt naar Internet, dan kun je je vlag overal prikken. Landjeveroveren. Er liggen overal kansen."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond