Deel dit artikel
-

Campagnepanel: Liefde gaat door de maag

In het campagnepanel beoordelen drie deskundigen een campagne. Dit keer de Facebook-applicatie van Burger King: Whopper Sacrifice.

> Site: Whoppersacrifice

> Klant: Burger King

> Bureau: Crispin Porter + Bogusky

> Andere betrokken partijen: Refresh Partners

Doel van de campagne:

Het genereren van bereik binnen de primaire doelgroep en het creëren van merkbeleving.

Omschrijving:

Wat is een online vriendschap nou eigenlijk waard? Offer tien ‘vrienden’ op en krijg een gratis Whopper. Dat is exact wat een applicatie van Burger King op Facebook belooft. De applicatie houdt bij hoeveel vrienden er al zijn opgeofferd. De ‘sacrifices’ verschijnen in de Facebook-feed waardoor andere vrienden zien wie er opgeofferd is voor een hamburger, wat voor een viraal effect zorgt. Na het verbreken van bijna 234.000 vriendschappen is het gedaan met de pret. Op verzoek van Facebook is de applicatie van de site gehaald.

Richard van den Boogaard, zelfstandig adviseur Branded Channels

Cijfer: 7

“Het spanningsveld tussen media-exploitant en adverteerder intrigeert in deze campagne. Als low-interest product moet Burger King regelmatig aan de weg timmeren met spraakmakende acties. Dat deden ze al met Subservient Chicken en daar is de kwekkende hamburger een (mooi uitgevoerde) afgeleide van. De eliminatie-applicatie begon de waarde van Facebook als sociaal netwerk echter te ondermijnen, waarop men daar besloot de stekker eruit te trekken. Interessant is de vraag hoeveel van deze verbroken relaties na deze campagne in ere worden hersteld. Tenzij ze inderdaad minder waard waren dan 1/10 Whopper.”

Rutger van Zuidam, commercieel directeur Fundament All Media

Cijfer: 8

“Gelukkig niet de zoveelste duizend-in-een-dozijn bullshit-game die ‘interactive’ pretendeert te zijn en consumenten behandelt alsof ze achterlijk zijn. Sterk aan de applicatie van Burger King vind ik de directe toegevoegde waarde voor de gebruiker, waarbij de interactieve mogelijkheden van Facebook goed worden benut. Pr-technisch is het slim gespeeld. Je weet van te voren dat dit voor veel free (online) publicity gaat zorgen. Jammer dat het traditionele denken dan toch toeslaat bij de follow-up op WhopperSacrifice.com. Suggestie: What else would you sacrifice for a whopper?”

Thijs van Schothorst, managing director IceMedia

Cijfer: 6,5

“Een innovatieve campagne waarbij je je afvraagt wat er gebeurd was als Facebook er niet de stekker uit had getrokken. Feit is dat 82.000 personen aan de actie hebben meegedaan en ruim 230.000 ‘vrienden’ zijn opgeofferd. Dus hooguit 17.000 personen zijn geactiveerd zijn om daadwerkelijk tien vrienden op te offeren. Dit vind ik niet indrukwekkend. Een groot deel van de mensen is dus wel nieuwsgierig gemaakt, maar heeft de activatie niet volbracht. De campagne had effectiever en efficiënter gekund om het virale aspect te vergroten en meer store traffic te genereren.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond