Deel dit artikel
-

Campagnepanel: T-Mobile/Deezer onder de loep

In het campagnepanel beoordelen drie deskundigen een actuele mediacampagne. Dit keer ‘Ontdek Deezer Music’ van T-Mobile met muziekdienst Deezer.

Site: playlist.nl
Klant: T-Mobile
Bureau’s: Etcetera, MediaMonks en MediaCom
Gebruikte media: televisie, outdoor en paid en owned online media

Doel van de campagne
Het doel is om klanten te informeren dat ze bij T-Mobile voordelig streaming music van Deezer kunnen gebruiken. Online gestreamde muziek luisteren is nog vrij onbekend, daarom kan men Deezer de eerste twee weken gratis uitproberen.

Omschrijving
In de maanden september en oktober promoot T-Mobile de site Playlist.nl. Klanten krijgen daar achttien playlists (met grappige namen) gepresenteerd, die ze twee weken gratis kunnen gebruiken. Voorbeelden van playlists zijn ‘voor het extra rondje met je hondje’ of ‘buren op de kast’. Na de testperiode kunnen ze een abonnement nemen waarbij de muziekdienst is inbegrepen. Binnen de actiesite stuurt de telecomprovider een beetje aan op het afsluiten van een gratis trial met Deezer. Voor de Franse muziekdienst is dit het eerste massamediale contact met de Nederlandse markt.

Oordeel panelleden

Hatice van Leeuwen, Head of publishers, Zanox

Cijfer: 6
‘Deezer als aanvullende dienst van T-Mobile is origineel en pakkend. Daarnaast is het lokale aspect ervan vernieuwend. Het nadeel is dat originele en vernieuwende concepten vaak niet meteen duidelijk zijn. Wanneer een bezoeker op de landingspagina belandt, gaat de aandacht uit naar de Deezer-mascotte en de naam van de playlist. De boodschap blijft dus vaag. Voor een goede conversie moet je als bezoeker de propositie in één keer begrijpen. Bovendien speelt bij mij meteen de vraag: waarin onderscheidt Deezer zich van het populaire en bekendere Spotify? Sowieso moet de call-to-action duidelijker.’

* René Bulthuis, Commercieel directeur, Synovite

Cijfer: 5,5
‘De campagne is opvallend en herkenbaar qua kleur en figuurgebruik. De abri-uiting benadrukt de playlists, maar brengt daardoor niet meteen volledig de boodschap over of waar men meer informatie kan vinden. Een QR-code is daarvoor leuk, maar wordt slechts door een kleine groep gebruikt. Zoeken in Google levert alleen algemene T-mobilereclame op. Een gemiste kans, temeer daar op de site van T-Mobile ook niet duidelijk wordt waar men dan wel moet zijn. Kijkend naar de media-inzet mis ik vooral radio, omdat je daar de muziekliefhebbers vindt en acties richting de klanten. Al met al dus een frisse insteek, maar het achterliggende doel is mij niet geheel duidelijk.’

* Jamie Koers, Online marketeer, the people’s valley

Cijfer: 6,5
‘Het online aspect van deze campagne ziet er in het algemeen goed uit. Ik vraag me wel af of er rekening is gehouden met de doelstelling om traffic te genereren naar de actiepagina. Daarnaast mis ik in de online uitingen de trigger voor het afsluiten van een gratis trial met Deezer. De outdooruitingen missen ook een duidelijke call-to-action voor het scannen van de QR-code. De plank wordt hier dus misgeslagen. Overall vind ik de communicatie wel erg leuk. De inhaaknamen van de playlisten zijn goed bedacht. Kortom, in deze crossmediale campagne mist vooral de juiste informatie om conversie te genereren vanaf de actiepagina.’

*) Dit artikel verscheen in het novembernummer van Emerce magazine (#117)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond