Deel dit artikel
-

CarOrder.com kiest voor technologie-strategie

CarOrder.com , een directe Amerikaanse verkoper van auto's stopt ermee, en hoopt op een wedergeboorte als technologie-leverancier voor andere online autoverkopers. Honderd werknemers worden de laan uitgestuurd. Als reden voor de ophefing wordt de smalle marge op de auto's genoemd.

Behalve het feit dat een auto kopen via het web verre van algemeen geaccepteerd is, is de concurrentie ook groot. In de VS, de markt voor CarOrder, zijn AutoBytel.com en General Motors de marktleiders. De businessmodellen komen sterk overeen: de consument moet via het web het geharrewar met dealers omzeilen, wat tijdsbesparing en minder frustratie op zou leveren. CarOrder is inmiddels gestopt met het aannemen van orders. Blijkbaar heeft vestigingsplaats Austin, Texas last van slechte aardstralen; ook Living.com ging daar vorige week onderuit.

Wil CarOrder.com echt geld gaan verdienen, dan is een radicale verandering van het businessplan nodig, zegt President Brian Stafford tegen The Standard . Volgens hem is de winstmarge per auto veel te laag om een bloeiend bedrijf te vormen. "Dit Internet-model is niet de weg naar winstgevendheid", aldus Stafford.

Dat het bedrijf een doorstart kan maken, komt doordat het eigendom is van Trilogy Software . Dit moederbedrijf zal nog eens 25 miljoen dollar verstrekken voor een nieuw te realiseren plan. Vanaf de start, in januari 1999, verdween er al honderd miljoen dollar in CarOrder. Saillant detail: Trilogy levert ontwikkelt alle Fordsites.

Deel dit bericht

2 Reacties

Ardris Megelink

Los van het feit dat het heel jammer is dat zo'n fantastisch product (voorlopig) van het Internet af gaat, is het niet meer dan logisch dat er steeds minder valt te verdienen in de autobranche.Dezelfde firma die nu zijn deuren moet sluiten is eigenlijk debet aan zijn eigen ondergang omdat de basis waarop zij zakendoen de lage prijs voor de consument is.De buitenwacht heeft wel eens de indruk dat de marge's op de gemiddelde nieuwe auto in Nederland wel 20 tot 30% is.Maar de waarheid is dat dit in de meeste gevallen nog niet eens de helft is van het bovenstaande percentage en dat je dan eerst nog de BTW en BPM (bijna de helft van de aanschafprijs van een nieuwe auto) moet aftrekken om tot de juiste verdiensten te komen. En hiermee moet je het als dealers eigenlijk doen!Een importeur probeert ook steeds een lagere marge aan zijn dealers te "bieden" onder het mom van concurrentie, prijsharmonisatie en "gewijzigde" prijs- inzichten en stellingen.Dit gaat echter altijd ten koste van de marge van de dealers omdat hij dit niet altijd wil of kan doorberekenen in de vorm van een lagere korting aan de klant maar vooral leasemaatschappij.Maar ook een dealers is mede schuldig aan het steeds maar weer afprijzen van zijn eigen producten in de overtuiging dat hij hiermee zijn concullegae de pas kan afsnijden. Laten we hopen dat het fantastische automobielvak wakker gaat worden en door samenwerking een betere marge probeert te realiseren. Een goed voorbeeld van samenwerking met gebruikmaking van het Internet die beide partijen maximale "bewegingsvrijheid" geeft is het http://www.autoboulevard.nl conceptDe nieuwe versie die half tot eind september 2000 zal worden geïntroduceerd zal hoge ogen gaan gooien door innovatieviteit, schaalbaarheid en gebruiksgemak voor zowel de betrokken automobielbedrijven als de consument.Een initiatief om zeker in de gaten te houden.

Ton van den Hoogen

Voor hoeveel andere producten zal hetzelfde verhaal over enige tijd in de pers opduiken vraag ik me af. Er zijn aanzienlijke aantallen producten waar de marges dusdanig laag zijn dat je door via Internet te gaan handelen slechts weinig marge bespaart. Van die besparing moet je dan nog een gedeelte doorgeven aan de consument: Op Internet zijn (?) producten immers goedkoper. Daartegenover staan flinke kosten in de vorm van techniek, marketing en noem maar op.We zijn geloof ik met zijn allen een beetje vergeten dat veel handel in de 'Oude Economie' na veel vallen en opstaan dusdanig efficient is georganiseerd dat daar maar moeilijk een speld valt tussen te krijgen.Ik ben maar eens gaan graven in oude artikelen en in 1997 (!) heb ik er eens een geschreven met de treffende titel: 'Internet: voortzetting van communicatie met andere middelen'. Tot op de dag van vandaag geloof ik heilig in Internet. Maar de kernwoorden die elke keer weer bij mij op het netvlies komen als het om Internet draait zijn: communicatie en informatie. Dan een hele tijd niets en dan nog wat dingetjes als e-commerce. Ik ben benieuwd of ik ooit nog van dat idee afraak maar ik geloof eerder dat ik de komende tijd alleen maar bevestigingen ga krijgen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond