CEO Mobgen: ‘Ik verwacht veel van de connected car’

Mobgen is Nederlands grootste onafhankelijke mobiele specialist. CEO en oprichter Ron Vrijmoet gelooft heilig in het verdiepen van de merk- en klantrelatie door de gecombineerde kracht van mobiele payment, loyalty en gepersonaliseerde aanbiedingen.

Het innovatieve EYE Filmmuseum is een van de favoriete Amsterdamse gebouwen van Vrijmoet. Helaas ontbreekt hem vaak de tijd voor een bezoek, en moet hij ook na deze lunch weer rennen. In dit geval voor een meeting met Shell. Want de nieuwe loyalty-app die MOBGEN voor de multinational ontwikkelde, rolt in de komende maanden in Engeland zijn nieuwe betaalfunctie uit. Het bedrijf is samen met ABN AMRO en modegigant Inditex een van de eerste klanten sinds de oprichting van MOBGEN in 2009.

Met het bedrijf wil de oud-topmanager binnen advertentie- en marketingreus WPP strategisch en designtechnisch sterke concepten ontwikkelen, waarbij tevens plek is voor digitale innovatie. “Dat was in mijn vorige functie als Chief Operating Officer lastig te realiseren.”

Hongkong
De inbreng van zijn huidige partners, mobile-pioniers Tom Kolenberg en Hans en Ruud de Back, leidde uiteindelijk tot een zuiver mobiele focus. “Een geïnspireerd besluit”, constateert Vrijmoet achteraf, “zeker omdat de definitieve doorbraak van mobiel als platform in diezelfde periode plaatsvond. Daardoor werden wij al snel de specialist waar bedrijven heen gingen met de vraag: Hoe ga je optimaal om met de nieuwe mobiele kanalen, zowel richting consument als het eigen personeel?” Dankzij de overname van concurrent IceMobile door BrandLoyalty mag MOBGEN zich inmiddels Nederlands grootste onafhankelijke mobiele specialist noemen.

Recent leverde de firma onder meer applicatie(platformen) en mobiele sites op voor ABN AMRO, AutoTrack en NCOI. Én de nieuwe Shell Motorist-app, die in 28 landen – waaronder de Verenigde Staten, Duitsland, Hongkong en de UK – het bestaande ‘plastic’ loyaltyprogramma van de oliemaatschappij moet vervangen. “Het besef dat mobiel zich ontwikkelt tot hét kanaal om klanten te managen, is de afgelopen anderhalf jaar echt bij onze klanten geland. Met name bij retailers, luchtvaartmaatschappijen, hotelketens en banken. Als ze het goed doen, kunnen ze de gehele customer journey via de mobiele applicatie afwikkelen, en tegelijkertijd de o zo belangrijke customer experience verrijken.”

De Motorist-app faciliteert een spaarprogramma voor dertien andere loyaltyprogramma’s, waaronder in Nederland Air Miles. En bevat onder meer een gps-gestuurde zoekfunctie voor het dichtstbijzijnde tankstation en attendeert de gebruiker via het miGarage-onderdeel wanneer een auto-onderdeel moet worden vervangen of een garagebezoek noodzakelijk is. En natuurlijk zijn er gepersonaliseerde aanbiedingen.

Grootste uitdaging is volgens Vrijmoet het fail proof koppelen van al die verschillende functionaliteiten binnen één platform. Om dat te kunnen garanderen, biedt hij zijn klanten vrijwel uitsluitend end-to-endoplossingen. De complexe, in Amsterdam samengebrachte back-endtechnologie, maakt het tevens mogelijk om vanuit één punt alle content in alle landen aan te passen. En alle functionaliteiten on demand ‘aan en uit te zetten’, zonder dat een app-update noodzakelijk is.

Business-to-Employee
Dat geldt ook voor de killer feature van de app: het direct betalen aan de pomp. “Daarmee starten we deze week in een aantal Engelse Shell-outlets, wat een wereldwijde primeur is voor de retailsector.” Gebruikers tikken of scannen hierbij simpelweg een op de pomp weergegeven (QR-)code in. Een echte game changer, meent de CEO, en niet alleen vanwege het gebruiksgemak. “Wij geloven heilig in de gecombineerde kracht van m-payment, loyalty en gepersonaliseerde aanbiedingen om de relatie tussen merk en klant te verdiepen.”

Daarmee verwacht Vrijmoet ook rake antwoorden te kunnen geven op vragen als: Wat zijn de gebruikersbehoeftes, en hoe spring je daarop in met locatierelevante diensten en communicatie? In het geval van Shell is dat bijvoorbeeld een aanbieding voor een specifiek broodje of de autowasstraat op het moment dat de klant een pompstation binnenrijdt. “Voor de toekomst zien we daarnaast talrijke andere mogelijkheden, waardoor we met de app echte meerwaarde kunnen realiseren.” In dat kader is hij al enige tijd in gesprek met vliegtuigmaatschappijen over hoe zij met hun loyaltyprogramma’s locatierelevante reiscontent kunnen aanbieden. “Wij merken dat voor velen van hen echt een heel nieuwe wereld opengaat.”

Een andere toepassing betreft de mobiele Business-to-Employeemarkt, die momenteel volgens Vrijmoet sneller groeit dan de consumentenmarkt. “Bedrijven kunnen daar een enorme efficiencyslag maken”, motiveert de oprichter. “Zo ontwikkelden we voor NCOI en Shell al een platform dat salesmanagers doorlopend toegang geeft tot alle beschikbare verkoopmaterialen. En ontsluit onze app voor de bergingsteams van Smit Boskalis on demand informatie uit maar liefst ruim twintig verschillende bronnen. Van wie de eigenaar van een schip is tot de lading, de bestemming, de koers, de verzekeringsmaatschappij én de geplande route. In een situatie waarin vaak elke minuut telt, is dat van onschatbare waarde.”

Apple
Het mogelijk interessantste toekomstperspectief voor de CEO is echter de opkomst van het nieuwste connected device: de auto. “Ik was recent nog in de Verenigde Staten om hierover te praten met experts van Apple en Google”, vertelt hij. “Dan gaat er letterlijk een wereld aan nieuwe mogelijkheden open. Ook voor ons. Er kan ontzettend veel, maar uiteraard is het afleiden van de bestuurder het laatste wat je wilt. Ik verwacht dat we door onze kennis op het gebied van usability, user interface design en mobiele technologie ook in dit domein van echte meerwaarde zullen zijn.”

* Dit artikel verscheen eerder in het juninummer van Emerce magazine (#141)

Fotografie: Marcus Koppen

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug