Deel dit artikel
-

China snelst groeiende internetmarkt

China is de snelst groeiende internetmarkt van de wereld, concludeert Pro Active International in een onderzoek waaraan 60.000 Chinese internetgebruikers hebben meegewerkt. Het onderzoek is gedaan in opdracht van meer dan dertig van de best bezochte websites in China, waaronder de aan de NASDAQ genoteerde bedrijven Sohu, Sina en Chinadotcom.

Opvallend gegeven is dat 18,4 procent van de Chinese internetgebruiker wel eens iets online heeft gekocht. In de leeftijdscategorie 25 tot 34 jaar ligt dat percentage zelfs op 22,1 procent. In de leeftijd tot en met 25 jaar en de groep 35 tot 44 jaar ligt het percentage op respectievelijk 17,9 en 12,7 procent. Het gemiddelde ligt acht procent hoger dan de tien procent van de Europese internetgebruikers die een online aankoop gedaan heeft.

Verder is het internetgedrag van de Chinees ten opzichte van online reclame opvallend. Het percentage wat doorklikt bij een advertentie ligt op 46 procent, terwijl dat voor Europa op 29 procent ligt en voor de VS op 28 procent. Daarnaast geeft 35 procent van de ondervraagden aan dat de frequentie waarmee ze op banners klikken de komende zes maanden zal toenemen.

Privé-aankopen waren gemiddeld ter waarde van 66,6 euro. Voor de betaling betaalde 36,1 procent contant bij aflevering, 15,2 procent betaalde met een cheque of betaalkaart, 12,4 procent via creditcard en 11,3 procent via online banking. Overige betaalwijzen zijn telebankieren, digitale betaalmethoden als I-Pay of Digicash, pinkaart, op rekening of met een giro-overschrijving.

De laatste zakelijke aankoop bedroeg gemiddeld 129 euro. Daarbij valt op dat het betalen op rekening veel meer in trek is dan bij privé-aankopen: 24,5 procent tegenover 0,6 procent. Een lager percentage betaalt de zakelijke online aankoop via een online bank: 5,4 procent. Het onderzoek was mogelijk doordat Pro Active International een overeenkomst heeft gesloten met Ediaocha , de 'Customer Knowledge'-afdeling van het Chinese onderzoeksbureau Isence Groep .

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond