Deel dit artikel
-

Cijfers & Trends

Online marktplaatsen nemen in 2003 bijna de helft van de online omzetten in Nederland voor hun rekening, zegt IDC Research. Bij een totale opbrengst van 40,7 miljard, zorgen de marktplaatsen voor een omzet van 18,2 miljard. Dit jaar zal de online omzet op 5,1 miljard uitkomen

De omzet van 5,1 miljard betekent meer dan een verdubbeling ten opzichte van de omzet in 1999

Het terugschroeven van de bedrijfskosten helpt niet om sneller tot winstgevendheid te komen volgens het New Yorkse bureau Getzler & co. De gemiddelde groei van de dotcoms is 149 procent op jaarbasis, maar in de kosten snijdende bedrijven komen uit op slechts 19 procent, aldus Getzler

De helft van de 'cost-cutters' bestaat uit etailers

Uitzonderingen zijn Pets.com , Priceline.com en PlanetRX.com ; zij wisten wel grote groeicijfers neer te zetten bij lagere marketingkosten

Toch tasten Nederlandse PuntNL-ers dieper in de buidel als het gaat om advertenties. De bestedingen van websites en internet providers verzevenvoudigen dit jaar, zegt BBC Media en Reclamebank

Grootste adverteerder is Planet Internet . Het bedrijf gaf vorig jaar in de eerste acht maanden 6,9 miljoen gulden uit aan reclame, over dezelfde periode dit jaar is dat gestegen tot 17,9 miljoen gulden

In de VS zijn de vooruitzichten voor online advertising aardig, zegt Jupiter. In 2005 wordt daar 16,5 miljard dollar aan webvertising uitgegeven, ofwel 7,5 procent van al het advertentiegeld. Daarmee moet het web nog wel de kranten, televisie en radio voor laten gaan

Europa loopt duidelijk voor op de VS als het gaat om e-mailverkeer. Volgens Netvalue e-mailt slechts 44 procent van de Amerikanen die over een internetaansluiting beschikken

In de West-Europese landen liggen die cijfers tussen 53 en 64 procent

Mexicanen zijn volgens Netvalue het drukste bezig met audio- en videogebruik, chat en instant messaging

Van alle personen van 15 jaar en ouder is in de USA 53 procent binnen 14 dagen online geweest, terwijl dat in Europa nog maar 27 procent is. Tot deze resultaten kwam ProActive in haar telefonisch onderzoek. Het verschil tussen mannen en vrouwen online is in de VS veel kleiner: 55 om 52 procent in de VS tegenover 34 en 20 procent in Europa. Onder de laagste sociale klasse is het internetgebruik in de VS 26 procent en in Europa slechts 7 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond